loading...
آمانا
علمی بازدید : 132 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

بوسرلین BUSERELIN

موارد مصرف‌: بوسرلين‌ در درمان‌كارسينوماي‌ پيشرفته‌ پروستات‌ مصرف‌مي‌شود. اين‌ دارو همچنين‌ بعنوان‌ محرك‌تخمك‌گذاري‌ در روش‌ تلقيح‌ مصنوعي‌براي‌ IVF نيز استفاده‌ مي‌شود.

مكانيسم‌ اثر: بوسرلين‌ آنالوگ‌ صناعي‌ LHRHاست‌. اين‌ دارو ابتدا باعث‌ تحريك‌آزادسازي‌ LH و FSH از هيپوفيز قدامي‌مي‌شود كه‌ اين‌ دو نيز باعث‌ افزايش‌ سريع‌غلظت‌ تستوسترون‌ مي‌شوند اما ادامه‌مصرف‌ آن‌ در درمان‌ كارسينوماي‌پروستات‌ باعث‌ كاهش‌ ترشح‌ LH و FSH ومتعاقبŠ باعث‌ كاهش‌ غلظت‌ تستوسترون‌مي‌شود.

 فارماكوكينتيك‌: بوسرلين‌ بصورت‌متابوليت‌ از طريق‌ ادرار دفع‌ مي‌شود نيمه‌عمر پلاسمايي‌ آن‌ 3-6 دقيقه‌ است‌ و به‌ غيراز هيپوفيز قدامي‌، شش‌ و كليه‌ در بافت‌ديگري‌ تجمع‌ نمي‌يابد.

 هشدارها: طي‌ ماه‌ اول‌ درمان‌ بيمار بايد ازنظر خطر انسداد حالب‌ و اختلالات‌ نخاعي‌تحت‌ مراقبت‌ باشد.

 عوارض‌ جانبي‌: افزايش‌ درد استخوان‌،بي‌حسي‌ دستها و پاها، اشكال‌ در دفع‌ ادرارو احساس‌ ضعف‌ در پا، ناتواني‌ جنسي‌،گرگرفتگي‌، خارش‌، قرمزي‌ يا تورم‌ درناحيه‌ تزريق‌، اسهال‌، كاهش‌ اشتها، تهوع‌ يااستفراغ‌، تورم‌ و حساس‌تر شدن‌ سينه‌ وتورم‌ پا از عوارض‌ جانبي‌ مهم‌ دارو هستند.

 نكات‌ قابل‌ توصيه‌: طي‌ درمان‌ با دارو غلظت‌پلاسمايي‌ تستوسترون‌ بيمار بايداندازه‌گيري‌ شود.

 

مقدار مصرف‌: در كارسينوماي‌ پروستات‌0/5 ميلي‌گرم‌ بصورت‌ تزريق‌ زيرجلدي‌ هرهشت‌ ساعت‌ يكبار به‌ مدت‌ هفت‌ روزمصرف‌ مي‌شود. مقدار مصرف‌ نگهدارنده‌0/2 ميلي‌گرم‌ بصورت‌ تزريق‌ زير جلدي‌يكبار در روز مي‌باشد.

اشكال‌ دارويي‌:

Injection (As Acetate): 1 mg/ml

Nasal Spray


علمی بازدید : 217 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

مناطق حساس بدن زن و مرد برای بوسه

بوسه لب به لب:

از نقاط حساس بدن طرفین لبها هستند.لبها در زیبایی ظاهری افراد به خصوص زنها نقش موثری دارند. حساس ترین قسمت لب گوشه ها و وسط آن است.لذا توصیه میشود در نگهداری و استفاده لذت بخش از آن دقت نمائید.


۱. سعی کنید برای لذت بیشتر از این عمل به تدریج لبها را به هم نزدیک کنید.
۲
. استفاده از رژ لب خوش بو و خوش رنگ متناسب با سلیقه طرفین (البته رنگ قرمز معمولا تحریک کننده تر است)
۳
. قبل از مالیدن لبها به هم کمی آن را مرطوب نمائید.
۴
. لبها را در حد لمس سطحی به هم بمالید.
۵
. با نوک زبان لبهای طرف مقابل را قلقلک دهید(هر دو نفر)
۶
. لبها را کمی بیشتر از قبل به هم بمالید.
۷
. مجددا از زبان استفاده شود البته بیشتر با وسط و گوشه های لب بمالید.
۸
. یکی از طرفین که آتش تندتری دارد شروع به مکیدن لب پائین یا بالای دیگری کند(البته این کار میتواند همزمان دو طرفه صورت گیرد)
۹
. حالا نوبت مکیدن کامل لبهاست.
۱۰
. مالش لبها با شدت فراوانی ادامه می یابد.
۱۱. مکیدن زبانها فراموش نشود


علمی بازدید : 246 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

به ارگاسم رسیدن همزمان

خيلی مواقع زوج‌ها سعی می كنند طوری عشق‌بازی شان را پيش برند كه ارگاسم‌ و یا ارضاء شدن شان همزمان با هم رخ دهد. بر خلاف تصورشان، اين نوع زمابندی می تواند به سلامت رابطه جنسی صدمه بزند و از رضايت‌بخشی آن بكاهد.

 در اين حالت، زن هميشه دلواپس اين خواهد بود كه كی به ارگاسم می رسد؟ مطمئن باشيد توجه به اين مسئله خيلی آشفته‌اش خواهد كرد.

 او نياز دارد، بدون هيچ بازداری يا كنترلی، آزادانه به رابطه جنسی بپردازد تا ارگاسم به سراغش آيد. وقت ارگاسم برای او همان زمانی است كه رخ می دهد. پس، مرد می تواند بعد از او فوراً ارگاسم داشته باشد يا حتی نحوه‌ی بهتر آن اين است كه می تواند كمی صبر كند.

به اين نكته‌ی مهم نيز توجه داشته باشيد: رسيدن هم‌زمان مرد و زن به ارگاسم هر دو را چنان جذب لذت شديد خود می كند كه شراكت و توجه به عواطف ديگری برايشان به ناگاه از دست می رود و خاصه‌ی اصيل عشق، يعنی انس و الفت، در ميانشان ناپديد می شود.

 لحظه‌ای زن سرشار از توجه كامل به احساسات مرد است؛ و لحظه‌ی ديگر، هيچ برجا نمانده. مرد هم فرقی ندارد. آن زمان كه ارگاسم را تجربه می كند لذت زن را از خاطر می برد. او كه تا پيش از رسيدن به ارگاسم، همه‌ی حواسش متوجه‌ لذت رو به افزايش زن بوده، ناگهان چنان دل مشغول لذت بردن خود می شود كه جايی برای احساس لذت زن و توجه به عشقش باقی نمی ماند. پس ارگاسم داشتن همزمان مرد و زن می تواند باعث رضايت‌بخشی كمتری شود.

اگر مرد مسئوليت كنترل خود را به عهده بگيرد،‌ اين امكان برای زن به وجود می آيد كه از كنترل خارج شود و به پيش رود. از اين راه، ‌مرد توجه‌اش را به زن حفظ كرده و می تواند از لذت بردن او به طور كامل لذت ببرد. سپس، زن اين امكان را می يابد كه با توجه‌ كامل به مرد ارگاسم دهد و از احساس لذت او برخوردار شود. در اين صورت،‌ مثل اين است كه هر دوی آن‌ها به جای يك ارگاسم دو ارگاسم را تجربه كنند؛ ابتدا هر دو ارگاسم زن را و بعد هر دو ارگاسم مرد را. اما، اين كه ‌مرد بخواهد لذت كامل خود را مقدم بر زن تجربه كند،‌چه اشكالی دارد؟ ‌او با اين روش زن را از شكل‌گيری آرام خواهشش دور می كند و چنانچه علی رغم آن، زن بتواند به ارگاسم برسد، مرد به خاطر فقدان برانگيختگی كامل، در شرايطی نيست كه قادر باشد ارگاسم او را به خوبی احساس كند. پيروی از دستورالعمل‌های كلی رابطه جنسی دوقطبی، به زن فرصت آن را می دهد كه در هر بار شانس كافی برای رسيدن به ارگاسم و ارضا شدن را داشته باشد. حال،‌ اگر اين خواهشش حاصل نشد، چون مرد وقت خود را بدون توقع يا ايجاد زحمت برايش صرف كرده، ‌زن احساس رضايت كافی خواهد كرد.

 

فوايد اضافی رابطه جنسی دوقطبی

از فوايد رابطه جنسی دو قطبی، احساس محق بودن زن برای رسيدن به ارگاسم و ارضا شدن است. وقتی مرد در زمان خود لذتش را برد و نوبت به زن رسيد،‌ طبيعت زن به زن می گويد حالا نوبت توست. بدون اين احساس حق داشتن، برای بعضی از زنان رسيدن به ارگاسم و ارضا شدن بسيار دشوار است. بسياری از زنان بخشش را به راحتی انجام می دهند؛ ولی وقتی نوبت دريافت كردن می رسد، برايشان همه‌چيز خيلی سخت می شود. زن به هنگام رابطه جنسی ممكن است چنان نگران يا در فكر نيازهای شريك جنسی اش باشد كه به خود اجازه ندهد به نيازهای خودش نيز توجه كند. چنين گرايشی می تواند كاملاً ناخودآگاه باشد.


وقتی زن بتواند كاملاً‌ دريافت كننده باشد،‌ می تواند واقعاً ‌از رابطه جنسی لذت ببرد. رابطه جنسی دو قطبی راهی برای زن می گشايد تا زمانی برای پذيرش و زمانی برای دريافت داشته باشد. پس از آن كه آشكارا لذت می بخشد، اين حق را برای خويش می بيند كه به قطب لذت بردن تغيير مكان دهد. با درك دو جانبه‌ی رابطه جنسی دو قطبی و علامت دادن واضح مبنی بر اين كه مرحله‌ی دوم آغاز شده،‌ زن در آرامش كامل‌تری قرار می گیرد و از شكل‌گيری تدريجی كاميابی جنسی اش لذت می برد.

 

وقتی مرد خود را كنترل می كند

مرد آگاهانه خود را كنترل می كند تا قبل از زن به مرحله ارضا شدن و ارگاسم نرسد. اين يعنی فرصت خوبی برای زن بوجود آمده تا لذت بيشتری از رابطه جنسی ببرد. مرد با پذيرش مسئوليت، زن را از دلواپسی نجات می دهد و به او اين احساس را می بخشد كه فرصت دارد و نيازی نيست برای ارگاسم داشتن و ارضا شدن قبل از مرد عجله كند. هرچه اطمينان زن به مرد بيشتر باشد و مطمئن‌تر باشد كه مرد قبل از او به اوج لذت نمی رسد با آرامش بيشتری می آسايد و خود را به دستان وی می سپارد. اين خوب است و مزيت ديگری برای رابطه جنسی دو قطبی محسوب می شود. مرحله‌ی اول شروع می شود. مرد بدون ارگاسم لذت خود را می برد. بعد، مرحله‌ی دوم فرا می رسد. زن می داند بقيه‌ی وقت به او تعلق دارد و مرد می خواهد او بهره‌مند شود. پس، با خيال راحت خود را رها می كند. البته احساسات مسير يكنواختی را طی نمی كنند. گاه مرد نياز شديدی احساس می كند كه قبل از زن ارگاسم داشته باشد. در چنين مواقعی، نبايد بگذارد آتشش بيشتر تحريك شود. عمل درست خلاصی از تحريك و آرام گرفتن است. آرام گرفتن در دو مرحله انجام می گيرد: ابتدا بايد قبل از آن كه دير شود با كنار كشيدن، مانع تحريك بيشتر خود شود. سپس بايد شروع به افزايش برانگيختگی زن كند. تحريك زن و رشد لذت او به مرد فرصت می دهد كنترلش را بازيابد.

اتفاق ديگری كه گاه در طی رابطه جنسی می افتد، خواست زن برای ارگاسم قبل از مقاربت است. اين خواسته روند زير را می طلبد: مرد در مرحله‌ی اول تحريك می شود؛ سپس زن را به ارگاسم می رساند؛ آنگاه به مقاربت می پردازد و مرد نيز ارگاسم را تجربه می كند. دخول بعد از رسيدن زن به ارگاسم، موجب پذيرفته شدن عالی مرد می شود.


علمی بازدید : 237 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

فرهنگ لغت جدید

فرهنگ لغت جدید...

سطل آشغال : وسیله ای ا ست موجود در خیابان ها جهت ریختن زباله در اطراف آنها !    

حراج :اصطلاحی است که در آن به قیمت اصلی کالا درصدی اضافه کرده و با ماژیک قرمزروی آن خط زده و قیمت اصلی کالا را در زیرش درج می کنند …! 

بزرگراه :نوعی پیست رالی به همراه یادگیری به روز ترین فحش های۲۰۱۰ ! 

 بیمه عمر :قراردادی که شما را در تمام عمر فقیر نگه داشته تا شما پولدار مرده و مراسم کفن و دفنتان آبرومندانه برگزار شود !  

گرانی :واژه ای است زاده توهم غربیان که در ایران تاکنون مشاهده نشده است !!         

 مترو :سونای بخار عمومی و متحرک با بوی زیبای عرق نعناع عرق گلاب !عرق جوراب ، عرق گربه مرده ، عرق ماهی سفید ، عرق بوی دهن وزغ و …!!!سر بر میگردونی میبینی یکی هم شبیه گودزیلا تو دهنت وایساده و بر و بر داره نگات میکنه !!! بوی وزغ همچنان ادامه دارد …                              

 شناسنامه یا کارت ملی :دفترچه و کارتی که هرکدام از آنها بدون دیگری فاقد ارزش بوده و حتما جفتشان لازم هستند !اگر کارت ملی بدی شناسنامه میخوان!!شناسنامه بدی کارت ملی میخوان
جدیدا هر دو رو با هم بدی گواهینامه میخوان! هر سه تا رو باهم بدی میگن کارت پایان خدمت کو … !!!

ایرانسل :خط تلفنی است جهت ایجاد مزاحمت و سر به سر دوست و آشنا گذاشتن !
برای کلاه برداران بسیار کاربرد دارد


علمی بازدید : 248 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

زیت الاتفال یا روغن (زینون نارسیده)

 زيت الأنفاق‌

روغن زيتون نارسيده است و او معتدل قابض است و گويند‌ در آخر اوّل سرد و در اوّل خشك است.

مسخّن بدن و مدرّ و مفتّت حصاه و موافق معده و مقوّي لثه و دندان و مانع ادرار عرق و صاف كنندة ‌اخلاط و مفتّح سدد و قاطع عفونت و مقوّي اعضاء و مغسول او موافق درد اعصاب و مواد حارّه و نيكو كنندة‌ رنگ رخسار است و روغن زيتون برّي قائم مقام روغن گل سرخ و رادع و مبرّد و مانع عرق و حافظ سياهي موي و انتشار او و مقوّي دندان متحرّك و مانع سيلان رطوبات لهاه و قاطع خون لثه است و جمعي مطلق روغن زيتون را در افعال مذكوره نافع مي­دانند و مخصوص نوعي از آن ندانسته و نوعی هر چند كهنه­تر شود قويتر شود و آنچه از هفــت سال بگذرد بهتر از روغن بلسان دانسته­اند و بعضي قايلند كه تا چهار هزار سال مي­ماند و گويند چون بيست و دو درهم او را با مثل او عسل و ثلثان او كندر و روغن شونيز بالمناصفه در حمام سه روز بنوشند و آب سرد در آن روزها نخورند از جميع دردهاي بارده و خدر و فالج و امثال او نجات يابند و پيران صد ساله را هيجان شهوت شود و مجرّب دانسته اند و روغني كه از زيتون متعفّن گيرند مولّد خلط فاسد و بسيار منجّر و مولّد حكّه و مصلحش شربت بنفشه است و چون روغن زيتون را با مثل او آب بجوشانند تا آب بسوزد و تجديد آب به دستور اوّل نمايند تا شصت بار و بعد از آنكه آب سوخته شود چندان بجوشانند كه به نصف رسد به مراتب شتی بهتر از روغن بلسان و در او اسرار عجيبه است.

منبع:کتاب تحفه حکیم مومن


علمی بازدید : 215 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

تغذیه در پیوند کلیه

در صورتی كه اخیراً پیوند كلیه انجام داده باشید، شاید این سوال برایتان پیش آید كه آیا رژیم غذایی تان باید با قبل از پیوند متفاوت باشد یا همان رژیم غذایی قبلی را دنبال كنید. در این صورت شما می توانید برای تنظیم برنامه غذایی خود به پزشك یا متخصص تغذیه مراجعه كنید.


آیا رژیم غذایی خاصی موردنیاز است؟

پس از پیوند عضو، رژیم غذایی نقش مهمی در بهبود فرد دارد. در صورتی كه شما قبل از پیوند، تحت درمان با دیالیز بوده اید، به راحتی متوجه می شوید كه رعایت رژیم غذایی پس از پیوند بسیار راحت تر است.


آیا داروهای مصرفی بر رژیم غذایی اثر می گذارند؟

داروهایی كه برای جلوگیری از پس زدن پیوند استفاده می شوند ، بر رژیم غذایی اثر دارند. برخی از داروهای ضد پس زدن پیوند كه می توانند بر روی رژیم غذایی اثر بگذارند، عبارت اند از:

- كورتون ها (پردنیزون)

- سیكلوسپورین (Gengraf , Neoral , Sandimmune)

- تاكرولیموس(Prograf)

- آزاتیوپرین(Imuran)

- مایكوفنولات(Cellcept)

این فهرست با توجه به تولید داروهای جدید قابل افزایش است.


آیا افزایش وزن وجود دارد؟

بسیاری از بیماران پس از پیوند كلیه، اشتهای بهتری پیدا می كنند و به طور ناخواسته دچار افزایش وزن می شوند؛ بنابراین برای جلوگیری از افزایش وزن، خودتان را همیشه وزن كنید؛ همچنین از خوردن غذاهای پركالری مانند غذاهای چرب، شیرینی ها، كلوچه و سایر غذاهای غنی از چربی یا شكر، خودداری ورزید.

با خوردن غذاهای زیر می توانید، دریافت كالری را كنترل كنید:

- سبزی ها و میوه های تازه

- گوشت بدون چربی، مرغ بدون پوست و ماهی

- فرآورده های شیری بدون چربی

- نوشابه های بدون شكر مانند نوشابه های رژیمی

 كنترل وزن، شما را از مشكلاتی مانند بیماری قلبی، دیابت و فشار خون بالا، محافظت می كند. در صورتی كه ناخواسته دچار افزایش وزن شدید، فعالیت جسمی خود را افزایش دهید و از رژیم غذایی كم كالری پیروی كنید. از پزشك بخواهید شما را به یك كارشناس تغذیه برای تنظیم رژیم غذایی كم كالری، معرفی كند.


آیا توصیه ای برای میزان كلسترول و تری گلیسرید وجود دارد؟

میزان چربی (كلسترول یا تری گلیسرید) در خون شما، ممكن است بالا باشد. میزان بالای كلسترول و تری گلیسرید می تواند باعث بیماری قلبی شود. اقدامات زیادی برای كاهش چربی و كلسترول خون قابل انجام است.


آیا در مورد غذاهای حاوی كربوهیدرات بالا، توصیه ای وجود دارد؟

شما باید نكات مهمی را در مورد غذاهای كربوهیدراتی بدانید:

- كربوهیدرات ها از طریق مصرف شكرها و نشاسته ها به دست می آیند.

- آن ها سوخت و انرژی بدن را تأمین می كنند.

- زمانی كه داروهای كورتون مصرف می كنید، استفاده از مقادیر زیاد كربوهیدرات برای بدن شما، مشكل زا است و می تواند منجر به افزایش قند خون و ایجاد دیابت شود.


آیا بعد از پیوند، رژِیم غذایی كم نمك لازم است؟

بسیاری از گیرندگان پیوند، هنوز نیاز به محدودیت دریافت نمك دارند، هر چند میزان محدودیت، در هر فرد متفاوت است. داروهای پیوند به ویژه كورتون ها، ممكن است باعث تجمع مایعات در بدن شوند و نمك این مشكل را بدتر می كند، چرا كه احتباس مایعات را افزایش و فشار خون را بالا می برد. كنترل فشار خون برای پیوند، بسیار اهمیت دارد كه البته پزشك در مورد میزان دریافت سدیم، تصمیم می گیرد.


در مورد پروتئین چه توصیه ای وجود دارد؟

به دلیل نقش پروتئین در ساخت و ترمیم عضلات و بافت ها و التیام زخم پس از جراحی، مصرف آن از اهمیت زیادی برخورداری است.

میزان پروتئین مصرفی پس از پیوند، باید بیشتر از میزان طبیعی باشد تا در ساخت بافت های عضلانی كه به علت بیماری كلیوی یا به وسیله مقادیر بالای داروها، تجزیه می شوند، كمك كند. پس از آن می توانید میزان دریافت پروتئین را متعادل كنید.


در مورد كلسیم چه توصیه ای وجود دارد؟

شما باید توجه ویژه ای به میزان كلسیم و فسفر داشته باشید. در صورتی كه سابقه بیماری كلیوی طولانی باشد، ممكن است تعادل كلسیم و فسفر(برای سلامت استخوان ها اهمیت دارند) به هم بخورد. در ماه های اولیه پس از پیوند، پس از آزمایش، تشخیص داده خواهد شد كه دچار پوكی استخوان شده اید یا خیر و بر همین اساس، بهترین روش برای حفظ سلامت استخوان ها را به شما خواهند گفت. به طور متوسط هر فرد بزرگسال روزانه به دو واحد (هر واحد معادل یك لیوان) از فرآورده های شیری (شیر، پنیر، ماست) نیاز دارد. در صورتی كه پزشك یا متخصص تغذیه، دریافت این غذها را محدود نكرده است، سعی كنید این غذاها را در وعده های غذایی خود بگنجانید. در صورتی كه پزشك تشخیص دهد كه شما به میزان بیشتری كلسیم و فسفر نیاز دارید، ممكن است برایتان مكمل تجویز كند. با این حال هیچ موقع بدون تجویز پزشك از مكمل ها استفاده نكنید؛ زیرا ممكن است بر روی پیوند شما اثر بگذارد.


در صورت وجود دیابت چه باید كرد؟

پس از پیوند، رژیم غذایی، دارای میزان بیشتری پروتئین و میزان كمتری كربوهیدرات های ساده به علت اثرات كورتون و سایر داروها، می باشد. با پزشك و رژیم شناس در خصوص برنامه غذایی خود برای تنظیم میزان قند خون صحبت كنید.


علمی بازدید : 49 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

ترک خوردن پوست

 - ترک خوردن پوست نشانهٔ چیست؟
بعضی افراد با دست‌هایشان همه کار می‌کنند: باغبانی، نازک‌کاری، تعمیر اتومبیل، آشپزی، و نظافت. اما دست‌هایشان را با مواد از بین برندهٔ رطوبت مثل خاک، حلال‌ها، و صابون پاک می‌کنند و پوستشان خیلی زود ترک می‌خورد.
پوست ترک خورده مانند بستر یک رود خشک است و علت هر دو هم بی‌‌‌آبی است. ترک خوردن پوست با از بین رفتن آب سطح بدن شروع شده و لایه‌هائی از سلول‌های خشک شده به‌جای می‌ماند.
پوست بی‌آب مانند ناخن شکننده است، و مانند آن به سادگی خم نمی‌شود و ترک بر می‌دارد.
رطوبت کم علت اصلی خشکی پوست است. همانطور که بیابان گردها می‌دانند، هوای خشک رطوبت پوست را می‌گیرد. اما گرم کردن زیاد خانه در هر جائی هوای درون خانه را مانند بیابان کرده و رطوبت پوست را از بین می‌برد. این دلیل عمدهٔ ترک خوردن پوست در زمستان است.
رطوبت پوست در برخورد با مواد محرک مثل شوینده‌ها، عطرها، خوشبوکننده‌ها، الکل، و پاک‌کننده‌های لاک ناخن از بین می‌رود. می‌توان از تماس با این مواد خشک‌کنندهٔ خانگی اجتناب کرد، ولی برخی افراد هر روز با رطوبت‌گیری‌هائی مثل رنگ‌ها، حلال‌ها و دیگر مواد شیمیائی کار می‌کنند.
برخی ناراحتی‌ها، مثل پسوریاز، اکزما، و برخی واکنش‌های آلرژیائی، باعث ضخیم شدن، خشک شدن و ترک خوردن پوست می‌شوند. پینه‌های ضخیم و خشک هم زیاد چاک می‌خورند.

 

- درمان ترک خوردن پوست
دست و پاها محل‌های شابع ترک خوردن پوست هستند. اما ترک پوست در همه جا، مخصوصاً در پوست ظریف ساق، ساعد و گونه‌ها هم ممکن است دیده شود. ترک پوست را در هر جا باشد، با درمان درست می‌توان از بین برد.
مرطوب کننده بزنید. با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده رطوبت را در ناحیهٔ ترک خورده حبس کنید. فراموش نکنید که شستن باید کوتاه مدت – کمتر از پنج دقیقه در روز – باشد چون تماس بیش از حد با آب چربی پوست را برداشته و آن را خشک‌تر می‌کند. در صورت لزوم پزشک مرطوب کنندهٔ قوی‌‌تری را تجویز می‌کند.
چندین بار پوست ترک خورده در آب ولرم نرم کنید. ولی مرطوب‌کننده به آن نزنید. وقتی پوست نرم شد، فوراً روی آن را با ماده‌ای روغنی مثل وازلین بپوشانید.
ملایم بشوئید. هنگام شستشو از آب داغ دوری کرده و از صابون چرب استفاده کنید. زدن محلول نگاهدارندهٔ رطوبت بر پوست هم مفید است.
دستکش بپوشید. اگر پوست شما مستعد ترک خوردن است، هنگام کار با آب و صابون یا مواد شیمیائی دستکش لاستیکی بپوشید.
اوره بزنید. کرم‌ها و محلول‌های حاوی اوره یا اسیدهای آلفا هیدروکسی برای رفع خشکی پوست مناسبند. استفاده از اینها ترک‌های پوستی را برطرف کرده و از ترک خوردن بیشتر جلوگیری می‌کند. 

 
- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- همواره پوست دست و یا پا ترک خورده است.
- بیماری وجود دارد و پوست پا ترک می‌خورد.
- ناحیهٔ ترک خورده گرم یا ناسور است، متورم یا قرمز شده، یا چرک یا مایع تراوش می‌کند.
پوست ناحیهٔ پائین پا مانند فلس ماهی شده است.
- درمان ترک خوردن پوست بعد از سه هفته مؤثر واقع نشده است.


س2

علمی بازدید : 57 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

س2


>>   سفره
سفره در خواب همان است که در بيداري يعني خوان گسترده اي است که در آن نعمت هاي بسيار نهاده اند. سفره نعمت است و خير و برکت. اگر در خواب ببينيد که سفره اي بزرگ پيش روي شما گسترده اند يا سرميزي نشسته ايد که انواع غذا ها روي آن هست خواب شما خبر مي دهد که به نعمت مي رسيد ولي حق انتخاب داريد.از سفره هر کس به قدر شکمش غذا مي گيرد و مي خورد اين خواب نيز مي گويد به نعمت مي رسيد ولي به اندازه سهم خودتان حق برگزيدن داريد و بايد انتخاب کنيد. اگر ديديد سفره اي پر از غذاهاي رنگارنگ گسترده اند و شما فقط نان و پنير و سبزي گرفتيد سهم شما از نعمت ها اندک است يعني به جائي مي رسيد که امکان اين است که خيلي زياد متمتع و متنفع مي شويد اما نصيب و سهم کمي مي بريد. اگر در خواب ديديد سفره اي محقر و کوچک پيش روي شماست نعمت مختصري حاصل مي کنيد. چنانچه ببينيد که بر سفره اي نشسته اند و ديگران نيز هستند و مي خورند و مي ريزند خواب شما خبر مي دهد شما ناظر اتلاف پول و سرمايه اي خواهيد شد و کساني هستند که به نا حق چيزهائي را تصاحب مي کنند. اگر آن ها را در خواب بشناسيد در بيداري بيگانه هستند و اگر نشناسيد در بيداري آشنايان شما اين تجاوز را انجام مي دهند. اگر در خواب سفره اي چرک و کثيف ببينيد که بر آن غذاهاي نيکو نهاده اند از راه غير صحيح سود مي بريد و چنانچه سفره تميز و درخشنده باشد و غذائي کثيف بر آن نهاده باشند تعبير خلاف آن است.چنانچه سفره را بتکانيد مالي را هدر مي دهيد اگر چه چيزي در آن سفره نباشد. برخي از معبران قديمي نوشته اند تکاندن سفره بذل و کرم است. سفره گستردن براي ديگران سودرساني است و اگر کسي پيش روي شما سفره گسترد، به اندازه وسعت سفره به شما سود مي رساند و همين تعبير را دارد اگر کسي سفره را از پيش روي شما جمع کند يعني او مانع سود بردن شما مي شود. رنگ سفره بايد سفيد باشد و چنانچه رنگ هاي غير طبيعي داشته باشد نيکو نيست.


>>   سقز
سقز در خواب ياوه سرايي و بيهوده گويي و لاف زدن و فحاشي و هرزه گويي است. سقز جويدن تقليد عمل جويدن است بي آنکه چيزي خورده باشيم و حتي از اين کار بيهوده سودي عايدمان گردد و چه بسا زيان بخش نيز باشد چرا که خستگي آرواره ها را موجب مي گردد. ياوه سرايي و بيهوده گويي نيز همين حال را دارد. سودي عايد گوينده نمي کند و زيان نيز مي آورد. چنانچه در خواب ببينيد سقز يا آدامس مي جويد دروغ خواهيد گفت، لاف مي زنيد. اگر ديديد در حضور شما ديگري سقز يا آدامس مي جود دروغ و ياوه خواهيد شنيد و چنانچه سقز و آدامس جويدن او صدا هم داشت دروغگويي او موجب زيان شما مي شود. چنانچه در خواب ببينيد کسي به شما سقز يا آدامس مي دهد موردي پيش مي آيد که شخصي شما را به گفتن دروغ و ياوه تحريک و تحريص مي کند. اگر در خواب ديديد سقز و آدامس در دهان داريد و آن را فرو برديد و قورت داديد پشيمان و نادم خواهيد شد و البته اين ندامت به دنبال دروغ گفتن اتفاق مي افتد. خريدن آدامس يا سقز و داشتن آن تعبير يکسان دارد ولي گرفتن آن از ديگري متفاوت است. دادن آن نيز تحريک و دعوت به دروغ گويي و لاف زدن است.


>>   سقف
اگر در خواب ببينيد که زير سقفي مرتفع و محکم نشسته ايد خوب است زيرا خواب شما مي گويد که امنيت و فراغت مي يابيد و از گزند بلا ها و آسيب خطرها در امان خواهيد بود. اگر در خواب ببينيد که سقفي که زير آن نشسته ايد شکسته است که طبعا اين از آينده غير مطمئني خبر مي دهد بخصوص اگر در عالم خواب با ديدن سقف لرزان و شکسته دچار وحشت شديد. در تعبير خواب حکم اين است که اين وحشت عينا به بيداري شما انتقال مي يابد. اگر در خواب ديديد که سقف روي سر شما خراب شد به هيچ وجه خوب نيست. اگر ديديد که سقف مي زنيد و خودتان سازنده سقف هستيد به شخص بزرگي خدمت مي کنيد و اين خدمت قابل توجه است تا جائي که مورد تشويق واقع مي شويد.


>>   سگ
سگ اگر آشنا باشد حمايتگر و دوست است و چنان چه نا آشنا و بيگانه باشد خطرناک و مزاحم. در خواب نيز عينا همين حالت پيش مي آيد.چنانچه در روياي خود سگي ديديد که مطيع و رام است و به دنبالتان مي آيد و سخن و اشارات شما را مي فهمد امنيت داريد و خواب شما خبر مي دهد که آسيب نمي بينيد و دوستي از شما حمايت مي کند و اگر دوست نزديکي داريد مي توانيد به او اعتماد کلي داشته باشيد زيرا سگ آشنا و مطيع و آرام دوست تعبير مي شود. چنان چه در خواب سگي ببينيد که بيگانه است و او را نديده ايد و نمي شناسيد بايد نگران اطرافيان خويش باشيد چرا که احتمالا نسبت به شما حسن نيت ندارند. اگر سگ بيگانه بود و به شما حمله کرد خواب شما مي گويد دشمني پست و دون و آزار رساننده در کمين شما است که لازم است از او حريم بگريزيدو دور بمانيد. صداي سگ بدگوئي و سياست و فحش و ناسزا است و چنان چه در خواب صداي سگي را بشنويد ولي سگ را نبينيد نشان آن است که از شما بد مي گويند، غيبت مي کنند و توطئه ترتيب مي دهند. سگ اگر آشنا و رام باشد و بانگ و صدا راه بيندازد فحش و ناسزا است و خواب شما مي گويد با يک نفر برخوردي نا مطلوب خواهيد داشت که او نسبت به شما سخنان زشت مي گويد و دشنام مي دهد. ابن سيرين نوشته سگ ماده زني دون همت و پست است ولي تشخيص نر و مادگي سگ در خواب امکان ندارد مگر اين که ذهن ما آن را گواهي دهد يا سگ، توله همراه داشته باشد. به هر حال اگر سگي ماده در خواب به شما حمله کرد بايد خود را از خطر زني فرومايه حفظ کنيد که او زني است آزار رساننده و خطرناک. حمله سگ در خواب ميمون نيست ولي بيشتر اهميت آن منوط است به مهابت سگ. سگ اگر بزرگ و درنده و موحش باشد دشمني است قوي پنجه و بسيار خطرناک ولي اگر سگ ضعيف و کوچک باشد دشمني است ناتوان که قادر نيست آزار برساند مثل سگ هاي زينتي و کوچک که عده اي در خانه ها نگه مي دارند. ديدن اين نوع سگ در خواب خطري را خبر نمي دهد. اگر در خواب ببينيد سگي را به ريسمان و زنجير بسته ايد و همراه مي بريد با کسي دوستي و موانست مي کنيد که در شان شما نيست. به ريسمان بستن و قلاده انداختن سگ نشان چيرگي بر دشمن نيست بل که تحصيل الفت است با شخصي دون و فرومايه و کثيف و چنان چه آن سگ ماده باشد خواب شما مي گويد زني پليد در مسير شما قرار مي گيرد که بر او رغبت پيدا مي کنيد. اگر در خواب ببينيد که به سگ غذا مي دهيد از غم و غصه فراغت حاصل مي کنيد و اگر سگ طعمه اي را از دست شما قاپيد و ربود و خورد زيان مالي متوجه شما مي شود و روي کيد و فريب مالي را از شما مي ربايد و چنان چه آن سگ ماده باشد زني شما را گول مي زند و پولي را از چنگتان به در مي برد. اگر در خواب ببينيد که سگي در خانه خود داريد ( به شرطي که در بيداري سگ نداشته باشيد) کسي در خانه شما هست که صداقت ندارد و باز هم اگر آن سگ ماده باشد و بدانيد که سگ ماده را نگهداري مي کنيد زني از نزديکانتان به شما راست نمي گويد و همين زن اگر مهلت و فرصت بيابد خيانت هم مي کند. اگر در خواب ببينيد که سگي از شما ترسيد و گريخت کسي را که دوست نداريد از خويشتن مي رانيد ولي ممکن است آن شخص هر کس هست شما را دوست داشته باشد زيرا وفاداري سگ مشهور است. اگر سگي را در خواب از خود رانديد و آن سگ به ضعف و زبوني نزد شما بازگشت نيکو است چون خواب شما مي گويد در امري اشتباه مي کنيد ولي سود شما در آن است که خلاف ميل خود رفتار کنيد. در اين حالت ضعفي که سگ در خواب شما نشان مي دهد مبشر پيروزي است در بيداري. اگر ديديد سگ هاي زيادي گرد شما را گرفته اند در جمعي وارد مي شويد که بين آن ها بيگانه هستيد. آن ها شما را نمي پزيرند و با بد بيني به شما نگاه مي کنند شما هم از ايشان بيمناک هستيد و اعتماد نداريد. به هر حال روابط مطلوبي نخواهيد داشت. اما اگر در چنين حالتي سگ ها به شما حمله کنند به هيچ وجه خوب نيست. سگ شکاري دوستي است پست که خدمت مي کند و دنائت خود را نمي تواند پنهان نگه دارد و از بين ببرد. اگر در خواب ببينيد که سگي براي شما چيزي به دهان گرفت و آورد خوب است چون سودي عايدتان مي شود. معبران غربي در مورد سگ تعابير ديگري دارند که کلا با تعابير معبران اسلامي و شرقي متفاوتند. اين تفاوت از آن جا ناشي مي شود که برداشت، نسبت به سگ با روابطي که آن ها با سگ دارند، فرق مي کند. اين را در مقدمه نيز نوشتم که برداشت ما نسبت به اشخاص و حيوانات و اشيا در تعابير اثر مي گذارد. غربي ها سگ را بهترين دوست انسان مي دانند لذا در خواب نامه هاي غربي سگ دوست صميمي و حامي قدرتمند و وفادار معرفي شده در حالتي که ما سگ را از حيوانات نجس و پليد و آلوده مي دانيم . آن ها دهان سگ را مي بوسند در حالي که ما دهان سگ را کثيف مي شناسيم و چنان چه سگ به ظرفي دهان بزند هفت بار آن را با خاک م


>>   سماق
سماق مکيدن در اصطلاح حسرت خوردن است و در خواب نيز همين تعبير را دارد. اگر در خواب ببينيم که سماق مي خوريم در آينده حسرت چيزي را خواهيم داشت که تحصيل آن دشوار مي باشد و شايد غير ممکن و اگر سماقي که در خواب مي خوريم ترش باشد و ترشي آن را حس کنيم گرفتار مشکلات همراه غم و رنج مي شويم. از کرماني نقل شده که خوردن سماق در خواب دشمني و خصومت و لجاج و عناد است و اگر بيننده خواب ببيند که سماق مي خورد با کسي بحث و گفتگو مي کند و به زباني ديگر دعواي لفظي خواهد داشت. خوردن غذايي که سماق در آن چاشني کرده باشد تعبير چاشني ها و سماق را دارد. اگر ببينيد آش مي خوريد که سماق با آن آميخته باشد مالي نصيب شما مي شود که غم و نگراني و حسرت مي آورد. غرس نهال سماق اقدام به کاري است که غم و رنج و ابتلاي طولاني دارد.


>>   سمنو
سمنو شيره جوشانده جوانه گندم است. پختن سمنو اقدام به کار نيکي است که هم سود آن به بيننده خواب مي رسد و هم عايد ديگران مي شود و به خصوص همراه خويش روزي حلال و معاش پاک مي آورد. اگر از کسي سمنو گرفتيد او شما را نعمت مي دهد و اگر شما به کسي در خواب سمنو داديد از جانب شما به او نعمت مي رسد. فقط وقتي خوب نيست که سمنو رنگ يا عطر و بوي طبيعي نداشته باشد. مثلا اگر سمنو بپزند يا ظرفي سمنو داشته باشيد و ملاحظه کنيد که سمنوي شما سرخ يا سبز و آبي و يا زرد است خوب نيست، در حالتي که سمنو بايد شکلاتي رنگ باشد در چنين صورتي غم و رنج و اندوه مي رسد. عطر و بوي غير معمول نيز همين تعبير را دارد.


>>   سمور
سمور تعبير خز و راسو و جانوران جونده ديگر از اين نوع را دارد. معبران قديمي نوشته اند که سمور در خواب هاي ما مردي است کافر. منظور از کافر مردي است خشن و کج خو و ستمگر يعني درست خلاف تعبيري که براي مسلمانان و مسلماني مي شود. تعريف بالا در صورتي است که يک زن در خواب سمور ببيند و چنانچه يک مرد، سموري در خواب ببيند زني است با خصوصيات و مشخصات ذکر شده در بالا که با هيچ محبتي انس نمي گيرد. ديدن پوست سمور در خواب مال و دارايي است و چنانچه در خواب ببينيد که از پوست سمور به لباس خود دوخته و آن را زينت کرده ايد يا اينکه کلاهي از پوست سمور داريد مالي نصيب شما مي شود که صاحب اول آن انساني ستمگر و کج خو و خشن بوده است. اگر ببينيد که سموري در خانه يا باغ يا زير ديوار شما لانه کرده و بچه نهاده خوب نيست چرا که از فتنه و بلا خبر مي دهد. اگر در خواب ببينيد سموري هست و شما او را دنبال مي کنيد و او همچنان مي گريزد نيکو است زيرا خواب شما مي گويد با انسان مزوري در مي افتيد که در نتيجه پيروز مي شويد و او از شما مي گريزد و منهدم مي شود.


>>   سنبل
ديدن سنبل در خواب ميمنت و نکويي دارد به خصوص اگر نهال آن به گل نشسته و گلي تازه و با طراوت و خوش رنگ داشته باشد. سنبل را زينت هفت سين مي کنند همين سنت در ذهن ما اثري نيکو مي نهد که چون گل سنبل را در روياها ببينيم به نشاط و طراوت و تازگي حيات ربط مي دهيم و اصولا ديدن سنبل در خواب مبتني بر همين زمينه ذهني است. در قديم سنبل را خشک مي کردند و در آتش مي افکندند، مانند اسفند و کندر لذا معبران نوشته اند که سنبل خشک در روياهاي ما تعبير خوشي ندارد و اين به خاطر ارتباطي است که مالا با آتش مي يافت ولي امروز که سوزاندن و به آتش افکندن سنبل خشک متداول نيست تعبير فوق را جايز نمي شمريم و تنها سنبل پژمرده را نشاني از اندوه مختصر تلقي مي کنيم. به هر طريق ديدن سنبل در خواب خوب است چه خودتان کاشته باشيد و چه از ديگران بگيريد و رنگ هاي ديگر سنبل از زرد و بنفش بهتر است.


>>   سنجاب
سنجاب زني است مکار و محيل و فريبکار که در عين زيبايي و صباحت منظر مي فريبد و مي گريزد. دزد هم هست يعني هر بار که در مسير شما قرار بگيرد چيزي از بيننده خواب مي دزدد و مي رود و باز پس از چندي ظاهر مي شود. اين تعبير براي روياي مرداني است که در خواب سنجاب ببينند ولي اگر زني در خواب سنجاب ببيند دو حالت دارد. يا يک رقيب احساسي و عاطفي است يا مردي است که بيشتر از آنچه حضور دارد وقت خود را در غيبت مي گذراند. پوست سنجاب مال و خواسته است ديدن پوست سنجاب در خواب همان تعبير را دارد که براي سمور و خز گفتيم.


>>   سنجاق
سنجاق دوست مهربان يار شفيق و رفيق خوبي است که شما براي او ارزش زياد قائل نيستيد اما وجودش براي شما بسيار مغتنم است. او با وجود خردي و حقارت کارهاي بزرگ انجام مي دهد و در سختي ها و مشقات به ياري شما مي شتابد و موثر واقع مي شود. سنجاق ته گرد زني است که هم در خانه کار مي کند و هم در خارج خانه فعاليت دارد، اين گونه زنان در بيرون خانه چون مردان فعال هستند و به محض بازگشت به خانه زن مي شوند و مديريت و دل سوزي خانواده را متحمل مي گردند و براي فرزندانشان مادر هستند. سنجاق سينه زني است کاردان و در عين حال بسيار زيبا. سنجاق قفلي زن خدمتکاري است که همه کارهاي خانه با او است ولي ديده نمي شود. سنجاق سر خانمي است مغرور و خود خواه که فقط به جاه و مقام خويش مي انديشد و هيچ هنري از او مشاهده نمي شود. گم شدن سنجاق به معني از دست دادن همان کسي است که تعبير سنجاق به او بر مي گردد و به معني معلق ماندن کارهائي است که او مي توانست انجام دهد.


>>   سنجد
سنجد در خواب هاي ما اشاره به مال و خواسته اي است کم بها اما مفيد فايده که با رنج و زحمت حاصل مي شود و سود بردن از آن نيز بدون دغدغه ميسر نيست ليکن مالي است حلال و طيب که داشتن آن به صلاح است و تلاش در جهت تهيه آن هم مقرون به مصلحت بيننده خواب. اگر در خواب ديديد که سنجد مي خوريد و طعم آن شيرين است همان تعبير را دارد که گفتم ولي اگر طعم آن مطلوب شما قرار نگرفت و در شما کراهت پديد آورد نيکو نيست و خواب شما مي گويد چيزي که به دست مي آوريد موجب ملال و اندوه شما مي شود. اگر در خواب ببينيد که سنجد از زير درخت يا روي زمين جمع مي کنيد پولي به دستتان مي رسد که اندک است. متفرق است و مجموع نيست. هر دانه سنجد را معبران به سکه اي تعبير کرده اند و به هر حال اگر هر سنجد در خواب ما يک سکه نباشد بايد پراکندگي و تفرق پول را قبول داشته باشيم. ديدن سنجد در خواب بد نيست مگر اينکه طعم و مزه ناخوشايند داشته باشد و شما در خواب از خوردن آن خشنود نشويد.


>>   سندان
سندان اشاره به مردي است قوي و متکي به خود و با اراده که بيننده خواب مي تواند به ياري او بسياري از سختي ها را از بين ببرد و بر مشکلات پيروز شود. ابن سيرين نوشته: سندان به خواب، رئيس و بزرگ است و اگر بيننده خواب ببيند سندان فراگرفت يا کسي به او داد که مهلک او شد دليل کند که از بزرگي خير و منفعت يابد. تعبير ديدن سندان در خواب در واقع همين است زيرا سندان نشان استحکام و قوت است و در عين حال کسي است که با هيچ نيرويي نمي توان بر او چيره شد و هيچ ضربتي هر قدر ملک او را از پاي در نمي افکند. اگر در خواب ببينيد که سندان داريد و آن سندان به شما تعلق دارد با شخصيتي مقتدر آن طور که گفته شد برخورد خواهيد کرد و او شما را مورد حمايت و عنايت قرار مي دهد ولي اگر ديديد سنداني داريد که به شما متعلق نيست سر و کارتان با چنين مردي مي افتد که از او سودي نمي بريد و عنايتي به شما ندارد. اگر در خواب ديديد سنداني هست که شما بر روي آن کار مي کنيد و آهن تفته مي کوبيد مشکلات خود را با کسي در ميان مي نهيد که او قدرت تسهيل مشکلات شما را دارد.


>>   سنگ
در مورد سنگ معبران قديمي زياد نوشته اند اما بيشتر جنبه کلي دارد در حالي که چون سنگ اشکال و انواع مختلف مي تواند داشته باشد در خواب هاي ما تعابير متفاوتي مي يابند. يک وقت سنگ به صورت قلوه سنگ است که در مسير شما افتاده. اين قلوه سنگ تعبير کلي سنگ را نمي تواند داشته باشد چون در پيمودن راه براي شما مانع به وجود مي آورد و به پاي شما مي خورد و گاه انگشت شما را مي آزارد. اين نوع قلوه سنگ ها مشکلات هستند. مشکلاتي که در راه پيشرفت کارهايتان پيش مي آيد و اهميت آن بستگي به تعدادشان دارد نه بزرگي و کوچکي جثه قلوه سنگ ها. اگر در خواب ديديد که پياده يا سوار بر اسب و يا اتومبيل به راهي اين چنين سنگلاخ مي رويد خودتان مي توانيد تشخيص دهيد که قلوه سنگ ها مشکلات و موانع هستند. چنانچه چند سنگ و دست اندازکوچک باشد به زودي بر مشکلات و موانع چيره مي گرديد و توفيق حاصل مي کنيد اما اگر راه زيادي اين چنين پر از قلوه سنگ بود زحمت شما در آينده زياد است. اگر در خواب ديواري از سنگ ببينيد چند حالت دارد اگر ديوار سنگي پي يک بنا باشد استحکام وقدرت است. اگر در راه يا مثلا در آستانه در ورودي محلي باشد که هميشه از آن جا عبور مي کرديد مشکل بزرگي است که پيروزي و چيرگي بر آن دشوار مي باشد. اگر ديوار سنگي داراي زينت و نقش باشد و در خواب ببينيد که نقش هاي روي ديوار سنگي توجه شما را جلب کرده فريب و گمراهي است و انحراف از راه راست است. اگر در خواب ببينيد که سنگ براي بنا و ساختمان خريده ايد نشان آن است که از عواملي متعدد اما يکسان براي تقويت کارهاي خود سود مي بريد و چيزهائي پيدا مي شوند که مي توانند در تقويت موقعيت اجتماعي شما موثر و مفيد واقع شوند. اگر در خواب ببينيد سنگ ريزه جمع مي کنيد مالي با زحمت و تلاش به دست مي آوريد و اگر ببينيد سنگ ريزه از ته چشمه يا کاريز بر مي داريد مالي با کيد و تزوير تحصيل مي کنيد.


>>   سه تار
سه تار کلا ساز شادي نيست. سه تار ساز غربت، ساز تنهايي و ساز غم است و ديدنش در خواب همين سه چيز را به تعبير مي آورد. اگر در خواب ببينيد سه تار داريد و در بيداري و در بيداري اصلا اهل موسيقي نباشيد نشان آن است که موجبي براي غمگين شدن پيدا مي کنيد. اگر ببينيد سه تار مي زنيد کاري مي کنيد که هم براي خودتان غم مي آورد و هم براي ديگران. داشتن سه تار شکسته مصيبت و فتنه و بلا و اندوه بزرگ است و چنانچه بيننده خواب ببيند سه تاري دارد که شکسته بلاي براي او مي رسد و اگر بيننده خواب نسبت به موسيقي داراي اهليت باشد فقط شکست در کار و شغل و حرفه است. تعبيري که نوشته شد براي کساني است که با موسيقي سر و کار ندارند. اگر در خواب ببينيد که ديگري سه تار مي زند و شما گوش مي دهيد براي شما غمي فرا مي رسد ولي اگر صداي سه تار را شنيديد و زننده آن را نديديد خبري مي رسد که خوشحال کننده نيست و موجب تاثر شما مي شود. خريدن و گرفتن سه تار ارتکاب گناه است.


>>   سهره
سهره در خواب همسايه يا دوستي است که زحمت مي آفريند و به خصوص زياد دروغ مي گويد. اصولا سهره بلبل بي اصل است. اگر در خواب ببينيد که سهرگان زيادي در خانه شما جمع شده و روي شاخه هاي درخت فراهم آمده اند و صدا مي کنند خواب شما خبر مي دهد که مردم درباره خود و کارهايتان حرف مي زنند يا دروغ مي گويند و شايعه به وجود مي آورند. ار سهره اي داشتيد که در خواب ديديد آن را گم کرده ايد بايد ببينيد که از گم کردن آن سهره چقدر اندوهگين مي شويد. چنانچه زياد غصه دار شديد و تاسف خورديد آن دوست خيلي نزديک است و عزيز ولي اگر زياد متاثر نشديد که سهره خود را از دست داده ايد دوست از دست رفته نزديک نيست. گم کردن سهره در خواب گوياي تاسف است نه زيان مالي. اگر در رويا ببينيد که سهره اي داريد که در قفس افکنده و قفس را در خانه خود نگه داشته ايد گوياي دو چيز مي تواند باشد. يا نوعي کار بيهوده و بي ثمر انجام مي دهيد يا زني بي اصل و نسب در زندگي شما پيدا مي شود که شما به او الفت مي گيريد.اين بيشتر اتفاق مي افتد اگر در خواب حس کنيد که سهره درون قفس شما ماده است. اگر در خواب ديديد که به سهره اي دانه مي دهيد به کسي اطعام و اکرام مي کنيد که قدر نمي داند و شما نيز از اين کار سودي نمي بريد. اگر ديديد که کسي سهره اي در خواب به شما داد شخصي به شما خدمت مي کند و اگر شما به کسي سهره داديد تعبير همين است.


>>   سوت
سوت در خواب هاي ما خدمتکار است پر غلغله و خروش يا کارمندي است که کار نمي کند ولي ادعاي زياد و مزاحمت بسيار دارد. در واقع کسي است که احتمالا يک بار در سال کاري به او ارجاع مي شود اما زحمت و سرو صداي او خيلي بيش از کساني است که فعالانه تلاش و کار مي کنند. چنانچه در خواب ببينيد سوت داريد يا کسي به شما داده يا از دکان خريده ايد در بيداري با چنين شخصي رو به رو خواهيد شد. صداي سوت اگر بلند و گوشخراش باشد خبر بد است. خبري است ناخوشايند و ناگهاني که به شما مي دهند و موجب تکدر و ملال خاطرتان مي گردند ولي ار صداي سوت ضعيف باشد بدگويي و غيبت است که پشت سر شما مي کنند. اگر در خواب ببينيد که خودتان سوت مي زنيد و اين کار را با دهان و لب خود انجام مي دهيد دروغ خواهيد گفت يا سخني زشت بر زبان خواهيد آورد که مستوجب ملامت و شماتت مي شويد. اگر سوت را با وسيله اي انجام داديد و خود شما عامل سوت زدن بوديد در گناه مشترک خواهيد بود.


>>   سوراخ
سوراخ مجهول است. هيچکس نمي تواند درون سوراخ را ببيند هر چند از وجود سوراخ مطلع باشد. ديدن سوراخ در خواب هاي ما رازي است که پيش روي ما قرار مي گيرد ولي همان طور که سوراخ ها مي توانند متفاوت باشند تعبير هم گوناگون هستند. اگر در خواب ببينيد که بر ديواري سوراخ پديد آمده که نمي دانيد پشت آن ديوار چيست و کجاست و کدامين خانه قرار گرفته با مشکلي پيچيده و اسرار آميز روبه رو مي شويد.اگر ديديد از سوراخي چيزي بيرون مي آوريد يا درون سوراخي مي کاويد در آينده براي رسيدن به هدفي تلاش خواهيد کرد و اگر از آن چيزي را بيرون آورديد رازي را کشف مي کنيد يا مجهولي را روشن مي نمائيد که بستگي مي يابد به آن چه که از سوراخ بيرون مي آوريد. اگر چيزي که بيرون مي آوريد مطلوب و خوشايند باشد پيروزي حاصل مي کنيد و اگر نا مطلوب و مکروه باشد ملول و غم زده مي شويد. يا مالي به دست مي آوريد يا چيزي از دست مي دهيد. بزرگي سوراخ تناسب معکوس دارد با مجهول. يعني اگر سوراخي بزرگ ديديد با مجهول کوچک تري روبه رو مي شويد و اگر سوراخ ريز و تنگ بود مجهول بزرگتر و پيچيده تر است. اگر ديديد در اتاق يا خانه شما سوراخي پديد آمده که قبلا وجود نداشته است کسي از راز شما آگاه مي شود و اگر آن سوراخ را در خانه ديگران ديديد شما از راز ديگر افراد آگاه مي شويد و در واقع فضولي مي کنيد. سوراخ کردن چوب استيلا بر غم و سوراخ کردن آهن استيلا بر مشکل است. اگر سوراخ در کوه باشد و شما از آن بيمناک باشيد امنيت مي يابيد و بزرگي از شما حمايت مي کند اگر از آن سوراخ بيمي نداشته باشيد بيمناک مي شويد و کسي شما را مي ترساند. اگر در خواب ببينيد که شکم يا شلوارتان سوراخ شده با همسرتان اختلاف پيدا مي کنيد و اگر ببينيد جائي از بدنتان سوراخ شده زيان مي بينيد و به مقدار خوني که از سوراخ مي رود مالتان را از دست مي دهيد.


>>   سوزن
خود سوزن کاربرد و تنفيذ است. اگر در خواب ببينيد که سوزن يا سوزن هايي داريد در واقع خواب شما مي گويد امکانات متعددي در اختيارتان قرار مي گيرد که کارها را پيش ببريد و موفق باشيد. اگر در خواب ببينيد که با سوزن مي دوزيد به خصوص اگر مشاهده کنيد که دو قطعه را به هم وصل مي کنيد امور متفرق خويش را سر و سامان مي بخشيد و کاري را بر روال مطلوب انجام مي دهيد. به خصوص اگر با سوزن پارچه هاي ناهمرنگ را به هم بدوزيد. خياط و خياطي با در دست داشتن سوزن تعبيري متفاوت دارد. تعبير ذکر شده در بالا وقتي صادق است که سوزن محور خواب شما باشد. اگر ديديد سوزن به کسي داديد امکان و سهولت براي ديگران فراهم مي آوريد و اگر ديديد سوزن از کسي گرفتيد کمک مي طلبيد و به شما ياري مي شود. در دست داشتن يا داشتن سوزن بدون سوراخ رو به رو شدن با مشکلي بزرگ و غير قابل حل است. سوزن بدون سوراخ مشکلي است که در اثر فتنه و نيرنگ و تزوير ديگري پديد آمده و وبال آن دامن بيننده خواب را گرفته باشد. چنانچه در خواب ببينيد سوزني را گم کرده ايد و به دنبالش مي گمرديد زيان مي کنيد و امکاناتي را از دست مي دهيد. گم کردن سوزن و جستجو براي يافتن آن در خواب خوب نيست. اگر ببينيد سوزن را به جايي فرو مي کنيد بدون اينکه قصد دوختن داشته باشيد کنجکاوي و فضولي است. اگر در خواب ببينيد سوزن را به جانداري فرو مي کنيد خواب شما مي گويد از طرف شما به ديگران آسيب مي رسد و شما باعث رنج و اندوه مي شويد. اگر در خواب ببينيد که سوزن را به ماکول فرو مي بريد مثل هندوانه، خربزه، هويج يا همه چيزهاي خوردني ديگر خواب شما از خرابکاري و زيان رساني خبر مي دهد و نشان اين است که شما به ديگران زيان مالي وارد مي کنيد.


>>   سوسمار
سوسمار جانور بومي ايران نيست وآن چه در خواب نامه ها درباره اين جانور کريه نوشته شده مطالبي است که از زبان عربي به فارسي برگردانده يا ريشه عربي دارد. گفته اند که اعراب قديم گوشت سوسمار را مي خورده اند به همين علت گوشت سوسمار را در رديف گوشت هاي ماکول ديگر آورده و چيزهائي درباره آن نوشته اند ولي براي ما چنين نيست و ديدن سوسمار کراهت دارد چه رسد به خوردن گوشت آن که حتي تصورش به ذهن ما نمي آيد. کرماني عليه الرحمه نوشته (سوسمار مردي است عرب و بياباني) اين تعبير ناشي از همان القا باورهاي جاهليت اعراب است که متاسفانه در اسلام نيز ماند. در حالي که شرع مقدس اسلام خوردن گوشت سوسمار را منع کرده است ليکن تعابيري که درباره سوسمار شده باقي مانده اند. سوسمار دشمن بياباني است و بسيار خطرناک. اين خطري است که نه در شهر بل که در بيابان و بيرون شهربيننده خواب را تهديد مي کند. اگر کسي در خواب سوسمار يا بز مچه ببيند و مشاهده کند که از طرف اين جانور مورد تهديد قرار گرفت و ترسيد و گريخت خطري در خارج از محدوده شهر او را به خود مي خواند و انتظارش را مي کشد. چنين شخصي اگر راننده است و رانندگي مي کند بهتر است چندي از شهر خارج نشود يا اگر کسي بزمچه يا سوسمار در خواب ببيند خوب است مدتي از اقدام به مسافرت خودداري کند. البته بايد توجه داشت که سوسمار و بزمچه بياباني هستند و با تمساح که آبي است متفاوت مي باشند. تمساح که در آب زندگي مي کند و شکار خود را نيز در آب هاي کم عمق مي يابد تعبيري ديگر دارد.


>>   سوسن
سوسن گل اشک و گريستن است. نهال سوسن در تعبير کلي زن است و گل هاي اين نهال با همه خوبي و زيبايي و طراوت که دارند رنج هايي هستند که زن براي بيننده خواب به وجود مي آورد. اگر در خواب ببينيد که در باغچه خانه شما يک نهال سوسن روئيده يا خودتان آن را کاشته ايد زني غمگين در مسير زندگي شما قرار مي گيرد و چنانچه ببينيد که اين نهال گل دارد آن زن شما را در غم هاي خويش شريک مي کند يا غم هاي تازه اي براي شما ايجاد مي نمايد. سوسن غالبا کبود است و اين گل با رنگ کبود به هيچ وجه در خواب خوش يمن نيست. البته بايد توجه داشت که سوسن کبود عزا و مصيبت ندارد اما غم دارد و بيننده خواب را به گريستن وا مي دارد. سوسن سفيد در خواب بهتر است. اگر در خواب ببينيد که گل سوسن به کسي هديه مي دهيد غمي براي او فراهم مي کنيد. اگر مردي گل سوسن به همسرش بدهد او را مي آزارد و مي گرياند و شايد طلاق مي دهد. اگر زني گل سوسن به شوهرش بدهد به او دروغ مي گويد و معبران نوشته اند بين آنها طلاق و جدايي مي افتد.


>>   سوسک
سوسک تعبير ديگر حشرات را دارد و آن دشمني است ضعيف و پست و حقير که زحمت مي آفريند و در شما کراهت و اشمئزاز به وجود مي آورد. کشتن سوسک رفع زحمت است و ايجاد خوش دلي و پيروزي و چيرگي بر دشمن اگر چه ضعيف و ناتوان باشد. ديدن سوسک هاي زياد تشويش و نگراني است به خصوص اگر در خانه خودتان باشد.


>>   سوهان
سوهان دو نوع است. اول سوهان شيريني که بيشتر محصول شهر مذهبي قم است و سوغات به شهرهاي ديگر مي برند. سوهان شيريني در خواب هاي ما تعبير شيريني هاي ديگر را دارد به اضافه اين که زيارت اماکن مقدسه را به بيننده خواب نويد مي دهد. به خصوص اگر بيننده خواب در خواب سوهان داشته باشد از ذهنش بگذرد يا به او بگويند که آن سوهان قمي است. تداعي کلمه قم در ذهن بيننده خواب ـ اگر مسلمان و شيعه باشد ـ زيارت را نويد مي دهد. دوم سوهان فلزي است که براي تراشيدن چوب و آهن از آن استفاده مي کنند. ديدن سوهان فلزي در خواب طمع و آزار است. سودجويي و خودخوري و آزار ديدن و آزار رسانيدن در مسير سودجويي. اگر در خواب ببينيد که ديگري سوهان مي کشد او تبذيل يا اسراف مي کند و مالي را هدر مي دهد. اگر آنچه را که او با سوهان مي سايد متعلق به شما باشد به مال شما تجاوز و تعدي مي شود و اگر آن چيز متعلق به ما نباشد کلا گوياي اسراف و تبذيل است. بخشيدن بدون يا با نيت خير و در نتيجه از دست دادن مالي که موجود مي باشد. اگر در خواب ببينيد خودتان سوهان مي کشيد مي دانيد که سوهان خراشه و براده هايي را موجب مي شود که اين ريزه ها از دو طرف به زمين مي ريزند. قسمت پيش پاي کسي که سوهان مي کشد و بخشي دور از عامل سوهان کشيدن. در علم تعبير آنچه پيش شما ريخته مي شود سودجويي تاويل مي گردد و آنچه دور از شما پاشيده مي شود بخشيدن يا اسراف. حال اگر در خواب ببينيد که سوهان مي کشيد بايد دقت کنيد که تراشه و براده ها پيش پاي خودتان ريخته مي شود يا دور از شما. با توجه به تعريفي که شد تشخيص سودجويي و اسراف آسان است. داشتن سوهان خود خوري و غم است و شکستن سوهان در خواب نيکو است.


>>   سيب
بعضي از معبران سيب را مال و خواسته تعبير کرده اند اما اين درست نمي تواند باشد زيرا خوردن سيب به تنهائي جواب گوي نياز غذائي انسان نيست و بيشتر جنبه تفنني دارد. ديدن سيب سبز در خواب بهتر از سيب سرخ است و سيب سرخ بهتر از سيب سفيد و سيب سفيد بهتر از سيب زرد که سيب زرد رنجوري و بيماري را خبر مي دهد سيب سرخ هيجان و نشاط را خبر مي دهد. سيب سبز خير و برکت و نعمت است. سيب سفيد از يافتن سود بشارت دارد. نوشته اند سيب سرخ دختر است و سيب سفيد پسر. اين بستگي به نيت و همت بيننده خواب دارد و منوط به اين است که چه آرزوئي را در دل مي پروراند چرا که سيب به همان نيت او پاسخ مي دهد. به هر حال ديدن سيب سالم در خواب نيکو است.


>>   سير
سير مال حرام است و بدنامي و شهرت و آوازه بد. چنانچه در خواب ببينيد مقداري سير داريد به همان مقدار مال حرام به چنگ مي آوريد که موجب بدنامي شما مي شود و همه از آن مطلع مي گردند و شما نمي توانيد خطائي را که مرتکب شده ايد پنهان کنيد. شخصي به خانم آتيانوس گفت: در خواب ديدم شخصي يک شيشه سير ترشي هفت ساله براي من آورد من شيشه سير ترشي را در آشپزخانه گذاشتم ولي بوي آن همه جاي خانه را پر کرده بود. خانم آيتانوس به او گفت: رشوه گرفته اي و با آن پول حرام اسباب و لوازم خانه خريده اي و عمل تو طوري است که هر کس وارد خانه ات مي شود در اولين نظر مي فهمد تو پول مفت و باد آورده به دست آورده اي. خوردن سير غم و اندوهي است که از خوردن و داشتن مال حرام عارض بيننده خواب مي شود.


>>   سيرابي
ديدن سيرابي در خواب نيکو است به خصوص اگر بيننده خواب بيمار باشد و تعبير آن شفا از بيماري و نجات از رنجوري است. سيرابي معده نشخوار کنندگان حلال گوشت است و ديدن آن در خواب نشان سود و نفع است. سيرابي پخته ديدن به خواب بهتر از سيرابي نپخته است و خالي و بدون سرگين بهتر است زيرا نوشته اند سيرابي کثيف و پر از سرگين مال حرام است.


>>   سيرک
امروز سيرک يک موضوع مهجور و متروک است. در مشرق زمين و در کشورهاي آسيائي اصولا سيرک نبوده و نيست. گه گاه يک دسته از بندبازان و بازيگران همراه چند دلقک و معدودي حيوان رنجور و گرسنه به اين قسمت از جهان مي آمدند و به نام سيرک چند شب مردم را سرگرم و سرکيسه مي کردند و به راه خود ادامه مي دادند و مي رفتند. تا آنجا که من به خاطر دارم در ايران شايد پنج بار سيرک آمده باشد ولي در کشورهاي اروپائي و امريکايي سيرک بسيار متداول بوده و روزگاري سيرک بازان از شهرت و اعتبار و درآمد خوبي برخوردار بودند. اينک در اروپا و امريکا نيز سيرک وجود ندارد و اگر هم باشد زياد مطرح و محل اعتنا نيست زيرا تلويزيون جاي آن را گرفته و مردم جهان را از ديدن سيرک بي نياز کرده است. تلويزيون به خيلي از چيزها نقطه پايان نهاد از جمله به سيرک به طوري که نسل جوان مغرب زمين نه تنها به سيرک توجه و اعتناي زيادي ندارد بلکه بسياري از آنها در عهد شکوفايي تلويزيون به دنيا آمده اند و اصولا سيرک و سيرک بازان را نديده اند. پس اينکه يک ايراني، سيرک در خواب ببيند بعيد التصور است. سيرک بازان به ظاهر مردمي خوشحال و خوشبخت هستند اما در حقيقت با مردم ديگر فرق ندارند چه بسا بدبخت تر هستند. ضمنا سيرک بازان هر جا که وارد شوند براي مردم آنجا بيگانه اند و با همه صميميت و آشنايي که تظاهر مي کنند هم خودشان احساس بيگانگي مي کنند و هم مردم نمي توانند آنها را به عنوان همشهري بپذيرند. با توجه به اين مسائل چنانچه در خواب سيرک ببينيم نشان آن است که با مردمي بيگانه و مسائلي تفنن آميز رو به رو مي شويم. ذهن ما از اشتغالات غير ضروري و غير مفيد خبر مي دهد و مردمي که مي آيند و نمي مانند و مي گذرند. ديدن سيرک در خواب فريب زندگي است. کليه گول زنک هاي زندگي روزمره ما ممکن است در خواب به صورت سيرک ظاهر شوند و مردم بيگانه اي که فقط به گرفتن علاقه و عادت دارند نه دادن و سود رسانيدن. زندگي ما پر است از گول زنک ها. يک بچه را يک جغجغه خوشحال مي کند و گول مي زند و ما را يک خانه يا يک اتومبيل پر زرق و برق پس نفس مسئله فرق نمي کند نوع گول زنک متفاوت مي شود. همه اين گول زنک ها به صورت سيرک در خواب هاي ما نقش مي پذيرند و کسي که در خواب سيرک ببيند با توجه به نوع زندگي خودش مي تواند تشخيص دهد که بسته کدامين گول زنک خواهد شد.


>>   سيگار
سيگار نيز تعبيري چون ديگر وسائل تدخين دارد. کلا تلخ کامي است ولي استثنائا به کوتاهي عمر بيننده خواب و کسي که سيگار را مي کشد و کوتاه مي کند اشاره اي مي نمايد. چپق طول و اندازه ندارد و با دود کردن توتون طول چپق کوتاه يا بلند نمي شود. قليان نيز شکل ثابت دارد و اين ها عموما وسائل تدخين و در خواب هاي ما نشان تلخ کامي هستند اما سيگار چون قد و اندازه دارد و با کشيدن کوتاه مي شود معبران با عمر و زندگي بيننده خواب و کشنده سيگار ارتباط داده اند.


>>   سيل
از امام جعفر صادق عليه السلام نقل مي کنند که سيل در خواب يا فتنه و بلاست يا لشکري غالب و دشمني بزرگ که لشکر غالب، دشمن بزرگ و نيز فتنه است و بلا که ناخواسته و نا آگاه بر انسان ها نازل مي شود. سيل در خواب هاي ما حادثه اي است بزرگ و خانمان بر انداز که اگر انتظارش را هم نداشته باشيم قدرت مقابله با آن را فاقد هستيم زيرا سيل در بيداري بنيان کن و منهدم کننده مي باشد. چنانچه در خواب ديديد سيل حادث شده در زندگي آينده شما اتفاقي مي افتد بزرگ و سهمگين که چنانچه در خواب ديديد سيل حادث شده در زندگي آينده شما اتفاقي مي افتد بزرگ و سهمگين که خطر آفرين است و طبعا نمي تواند از هيچ جهت خوب و مفيد باشد. اگر ديديد دور از جريان سيل ايستاده ايد و از محلي امن به آن نگاه مي کنيد از گزند حادثه در امان مي مانيد و با اين که آن اتفاق مهم واقع مي شود به شما گزندي وارد نمي آيد ولي اگر ديديد در سيل هستيد و آب به سوي شما مي آيد حادثه شما را در بر مي گيرد. چنانچه در خواب ديديد سيل شما را فرا گرفت و دستتان به جائي استوار است و آب نمي تواند شما را بشويد و ببرد مهابت خطر کمتر است اگر در خواب ببينيد سيل جاري است اما آب آن روشن است و ماهي آن در آن شنا مي کند حادثه اي بزرگ چنان که گفتم اتفاق مي افتد اما نيک فرجام است.هرچه آب سيل گل آلود وکثيف باشد خطر بيشتر و غم و اندوه حاصله از وقوع حادثه پيش بيني نشده افزون تر مي باشد. اگر در خواب ببينيد سيل جاري شده و شما جائي امن ايستاده ايد ولي آب خرابي ايجاد کرد و منطقه اي که خانه شما نيز در آن واقع است ويران نمود نشان آن است که به علت همان حادثه بزرگ دگرگوني بنيادي به وجود مي آيد و اهالي آن منطقه از جمله شما زيان مي بريد ولي اگر ديديد سيل جائي را خراب نکرد و شما بيمناک ويرانگري آن بوديد شما زيان نمي بينيد. آنچه در اينجا هم ترس بيشتر از ويراني سيل اهميت پيدا مي کند و گوياي تاثير در آينده بيننده خواب است. معبران نوشته اند که سيل در منطقه گرمسير نشان شادي و فرج و خير و برکت. اگر در خواب ببينيد سيل بدون خشم و خروش و حتي بي آنکه شما بترسيد و بگريزيد وارد خانه شما شد خوب است و سودي عايدتان مي گردد اما اگر خشم و خروش داشته باشد نيکو نيست. اگر بترسيد و بگريزيد حتي سيل به شما کاري نداشته باشد نيکو نيست. اگر آب روشن و صاف اما سيل صدا داشته باشد خوب نيست. شنيدن صداي سيل در معرض خطر و غم و رنج قرار گرفتن است.


>>   سيمان
سيمان امور دست و پاگير و گرفتاري است. چنانچه در خواب ببينيد که سيمان درست مي کنيد به کاري دست و پاگير و شلوغ دست مي زنيد که موجب رنج و زحمت مي شود. کاري که به دقت و سرعت نياز دارد چه اگر اهمال کنيد فرصت را از دست مي د هيد و ندامت خواهيد کشيد و ملامت خواهيد شنيد. اگر ديديد ديگري سيمان مي ريزد و آن سيمان به شما تعلق دارد کسي براي شما خدمتي انجام مي دهد که به استحکام موقعيت شما مي انجامد ولي براي او سخت و دشوار است. اگر ديديد کيسه هاي سيمان خريده ايد مسائلي يکسان اما متعدد شما را مشغول خواهد کرد. سيمان اگر خاکستري باشد همان تعابير گفته شده را دارد اگر سياه باشد غم و اندوه مي آورد و اگر سرخ باشد فرح و شادي با خود دارد و کلا سيمان چندان بد نيست.


>>   سيمرغ
سيمرغ مرغي است افسانه اي که وجود ندارد ليکن در ادبيات بسياري از ملت ها بخصوص کشورهاي مشرق زمين زياد از او نام برده شده و حتي اشکالي براي او قائل شده اند که غالبا مشابه و پرجلال است. ديدن سيمرغ در خواب نيکو است و رويائي ميمون و مبارک محسوب مي شود. اگر در خواب ببينيد سيمرغي بر بام خانه شما لانه کرده جاه و جلال و شوکت و مال خواهيد يافت و روزگار شما خوبترين چهره را خواهد گرفت و از اين بهتر وقتي است که ببينيد سيمرغي از هوا بر بام خانه شما فرود آمده يا در خانه شما مامن و ماوا گرفته است. معبران نوشته اند سيمرغ ماده زني است صاحب جمال و جلال که به زندگي بيننده خواب تحولي دل خواه خواهد بخشيد. تشخيص مادگي و نرگي سيمرغ در خواب فقط از طريق ذهن ممکن است که حس کنيم اين سيمرغ ماده يا نر است. چنان چه بيماري در خواب ببيند شفا خواهد يافت و اگر وامداري اين رويا را ببيند اداي دين خواهد کرد. اگر دختري دم بخت سيمرغ را در خواب ببيند شوهري دل خواه و نمونه خواهد يافت و اگر زن نازا سيمرغ در خواب ببيند صاحب فرزند خواهد شد و چنان چه پير زن يا پير مردي سيمرغ ببيند با نيک نامي از دنيا خواهند رفت و رستگار خواهد شد زيرا سيمرغ در خواب افراد سنين بالا نشان رستگاري است و نوشته اند که ملائک و کروبيان در قالب سيمرغ در خواب ظاهر مي شوند. اگر در خواب ببينيد که سيمرغ شما را به چنگال گرفت و به آسمان برد خوابي است نيکو که مي گويد جاه و مقام پيدا مي کنيد ولي اگر شما را از چنگال راها کند خبر از انهدام و نيستي است بعد از يک دوره رفاه و بزرگي. به هر حال ديدن سيمرغ در خواب خوب است بخصوص اگر ببيند که سيمرغ در خانه اش بچه نهاده پول و مال فراواني تحصيل خواهيد کرد و برخي از معبران نوشته اند بيننده اين خواب گنج خواهد يافت ولي نيکو نيست اگر ببينيد که سيمرغ در خانه شما مرد يا بچه نهاد و بچه و جوجه اش مرد.


>>   سينما
اگر در خواب ببينيد کسي شما را به سينما دعوت مي کند يا خودتان به سينما مي رويد ياهمراه کسي عازم سينما هستيد دست به کاري مي زنيد که سودي عايدتان نمي کند ولي وقت شما را مي گيرد. سينما نيز مثل سيرک اشتغال به امور تفنني است. اگر در خواب ديديد که از سينما خارج مي شويد از ماجرايي فراغت حاصل مي کنيد يا خود را کنار مي کشيد و اگر ديديد همراه جمعيتي مي خواهيد وارد سالن سينما مي شويد در امري پر هياهو و پرجنجال مداخله مي کنيد که احتمالا به شما هيچ ارتباطي ندارد. اگر از سينما خوشحال و راضي بيرون آمديد موضوعي خانوادگي شما را غمگين مي کند. اين مسئله ممکن است به خانواده شما مربوط نباشد ولي کلا خانوادگي است و چنانچه ديديد ناراضي و ناخشنود بيرون آمديد کاري انجام مي گيرد که موجب خشنودي و رضايت شما مي شود. اگر ديديد خودتان فيلم نشان مي دهيد دروغ مي گوييد و تظاهر مي کنيد و در نتيجه اطرافيان خود را گول مي زنيد و حقايقي را وارونه جلوه مي دهيد و اگر ديديد خودتان در سينما نقشي به عهده گرفته ايد مردم درباره شما حرف خواهند زد و سر زبان ها خواهيد افتاد.


>>   سينه
سينه استطاعت بيننده خواب است. چنانچه در خواب ببينيم که سينه اي فراخ داريم زندگي ما گشاده مي شود و وسعت مي يابد و روزي مان فراخ مي يابد و به همين نسبت صدر و وسعت نظر خواهيم يافت اگر چه در بيداري فاقد آن باشيم.چنانچه در خواب ببينيم سينه ما کوچک شده و محقر و ضعيف گرديده تعبير بر عکس است و روزيمان تنگ مي شود و دنيا بر ما سخت خواهد گرفت.اگر در خواب ببينيم سينه تنگ شده دل تنگ مي شويم.در خواب حالتي فيزيکي پيش مي آيد که اصطلاحا مي گويند بختک روي شخص افتاده. منظور از اين حالت خفگي نيست بل که حالتي است که در خواب احساس آن برايمان پيدا مي شود. حس مي کنيم که سينه ما تنگ شده و نفس کشيدن دشوار گرديده اين حالت است که دل تنگي تعبير مي شود. اگر ببينيم سينه ما گرفته به طوري که نمي توانيم حرف بزنيم و به راحتي نفس بکشيم غمي براي ما مي رسد. ديدن سينه ديگران نيز همين تعابير را دارد. اگر ببينيم سينه ما چاق و ورزيده شده مانند ورزشکاران سينه پيدا کرده ايم روزي مي يابيم و نعمت هائي به ما مي رسد اگر چنان شده باشد که چون زنان سينه آويخته داشته باشيم نيکو نيست و خواب ما مي گويد غم و اندوهي را تحمل مي کنيم که بر سينه ما سنگيني خواهد کرد و اثر ممتد و مداوم خواهد داشت. زني اگر ببيند سينه اش مثل مردان صاف شده و برجستگي آن از بين رفته نيکو نيست و از جانب فرزند يا فرزندانش غمناک مي شود و چنانچه فرزند نداشته باشد از سوي خواهر يا برادرش لطمه مي خورد يعني از کساني که با او هم شير هستند.


>>   سيني
سيني زني است که به شما خدمت مي کند و خيلي هم نزديک است. او هم مي تواند مستخدم و پرستار باشد و هم زن و همسر. اگر ديديد سيني نو و تميز و درخشنده و قشنگي داريد مي توانيد به آن زن هرکس هست متکي و به صداقت او معتقد و اميدوار باشيد ولي اگر سيني کج و کوله و زشتي داشتيد خواب شما مي گويد زني که به شما خدمت مي کند آزرده است يا نسبت به شما و زندگيتان صداقت لازم را ندارد. داشتن چندين سيني گوياي تعدد خدمتکاران نيست بلکه بيانگر آن است که او قدرت حسن خدمت و ابزار حسن نيت و خدمت بيشتر را دارد اما توانايي شما در قبول محبت محدود است.


>>   سکنجبين
سکنجبين در واقع سرکه و انگبين و مخلوطي است از سرکه و عسل که به ميزان و مقدار معين در هم مي آميختند و از مخلوط آن شربتي خوشگوار و معطر و فرح بخش به وجود مي آوردند. در برخي نقاط که عسل يافت نمي شد يا مي خواستند شربتي ارزان قيمت فراهم کنند سکنجبين ر

علمی بازدید : 66 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

چوشاندهای ضدخستگی

خداوند گیاهانی آفریده که سرشار از ویتامین C، کافئین، منیزیم، آهن و مواد مغذی دیگر هستند که با خستگی مقابله می‌کنند و انقباض عضلانی را کاهش می‌دهند.

 جوشانده‌ی این گیاهان خستگی‌هایتان را برطرف می‌کند و شما را به آرامش می‌رساند

 

جوشانده‌ی رزماری 

ساقه و برگ‌های گیاه رزماری تقویت کننده‌اند. زمانی که احساس خستگی زیادی می‌کنید این گیاه به شما کمک می‌کند تا خستگی‌هایتان را به دست باد بسپارید

روش تهیه 

30 گرم ساقه‌ی رزماری را در یک لیتر آب در حال جوش بریزید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه بجوشد. محلول را صاف کنید و به مدت یک ماه، قبل از غذا یک فنجان بنوشید، یعنی روزی 3 فنجان. باید بدانید که گیاه رزماری مشکلات گوارشی را نیز برطرف می‌کند

توجه داشته باشید که این گیاه برای افرادی که سابقه بیماری صرع یا غش داشته دارند و همچنین برای زنان باردار و کودکان توصیه نمی‌شود

 

جوشانده‌ی پرتقال 

دلیل این که پرتقال خستگی را از بین می‌برد این است که در هر 100 گرم این میوه حدود 53 میلی گرم ویتامین C وجود دارد. روزانه یک عدد پرتقال نیاز روزانه‌ی ما را به این ویتامین تأمین می‌کند. زمانی که احساس خستگی فیزیکی می‌کنید به سراغ پرتقال بروید و این معجون را تهیه و میل کنید

روش تهیه 

آب یک عدد پرتقال را بگیرید و داخل یک فنجان بریزید. یک قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید. فنجان را با آب جوش پرکنید و هم بزنید. قبل از رفتن به رختخواب این معجون را میل کنید. اگر زیاد خسته شده‌اید این جوشانده را تا وقتی که حالتان بهتر بشود تهیه و میل کنید. هیچ مورد منع مصرفی برای این جوشانده وجود ندارد و به دلخواه خود می‌توانید میزان آب پرتقال و عسل را تغییر دهید

 

جوشانده‌ی جو دو سر 

جو دو سر حاوی ویتامین E، پروتئین و مواد معدنی است که بدن را تقویت می‌کنند. زمانی که دچار خستگی فیزیکی یا روحی گذرا شده باشید این جوشانده به کمکتان می‌آید

 

روش تهیه 

به مدت 5 تا 10 دقیقه یک قاشق غذاخوری جود دو سر خشک را با یک لیتر آب جوش بجوشانید. محلول را از صافی رد کنید و هر روز یک فنجان از این جوشانده را به مدت یک ماه میل کنید. اگر اندازه‌های داده شده را به درستی رعایت کنید به هیچ نوع مسمومیتی دچار نخواهید شد. تاکنون هیچ مورد منع مصرف یا تأثیر منفی برای جو دوسر گفته نشده است. باید بدانید که جو دو سر خواص ضداسترسی نیز دارد

 

دارچین باعث تحریک بدن می‌شود و خستگی را رفع می‌کند. زمانی که احساس خستگی جزئی می‌کنید با سراغ دارچین بروید 

 

چای سبز با نعنا 

برگ‌های چای سبز حاوی کافئین و ویتامین‌های A، C و E می‌باشند. زمانی که احساس خستگی می‌کنید بدون معطلی به سراغ چای سبز بروید

 

روش تهیه 

یک قاشق چای‌خوری چای سبز را در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت 5 دقیقه بجوشانید. چای را صاف کنید و مقداری نعنا به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود که خواص تقویت‌کنندگی چای سبز بیشتر شود. روزانه قبل از ساعت 5 بعد از ظهر 2 تا 3 فنجان چای سبز بنوشید

توجه داشته باشید که زنان باردار و کودکان باید مصرف چای سبز را محدود کنند. اگر دچار کم خونی هستید بیش از 4 فنجان در روز از این چای ننوشید. باید بدانید که چای سبز خواص ضدپیری دارد و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند

 

جوشانده‌ی دارچین 

دارچین باعث تحریک بدن می‌شود و خستگی را رفع می‌کند. زمانی که احساس خستگی جزئی می‌کنید با سراغ دارچین بروید

 

روش تهیه 

برای هر فنجان آب سرد 2 قاشق چای‌خوری پُر، چوب دارچین بریزید در ظرف را بگذارید و اجازه دهید با شعله‌ی کم بجوشد. زمانی که آب به جوش آمد شعله را خاموش کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. روزانه 4 فنجان از این جوشانده به صورت سرد یا داغ میل کنید تا احساس خستگی‌تان از بین برود

توجه داشته باشید که مورد منع مصرف برای استفاده از دارچین وجود ندارد. اما بیش از میزان ذکر شده نیز مصرف نکنید. این ادویه‌ی معطر و پرطرفدار همچنین مشکلات دستگاه گوارش و بی اشتهایی را برطرف می‌کند.


علمی بازدید : 93 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

همه چیز در باره سقط جنین

آشنایی با واژگان

1- سقط (Abortion): به مرگ جنین در داخل رحم در سه ماه اول حاملگی گفته می شود.
2- کروموزوم ( Chromosome ) : کروموزوم یکی از اجزاءداخل سلولی است که وظیفه انتقال ژنها را بر عهده دارد.
3- دیابت شیرین( Diabete Mellitus ): بیماری است که در ان قند خون به علت نبودن هورمون مربوطه بالا می رود.
4- پروژسترون( Progestron ): یکی از هورمونهای جنسی زنانه است که توسط تخمدانها ترشح می شود .
5- پلاکت( Platelet ) : یکی از اجزاء خون است که در لخته شدن خون تاثیر دارد.


 انواع سقط بر اساس علائم بالینی چیست  ؟

1)   سقط غیر قابل اجتناب
زمانی سقط غیر قابل اجتناب است که ادامه حاملگی غیر ممکن باشد . معمولا در این موارد خونریزی کاملا واضح و گاهی زیاد است  دردهای زیر دل آزاردهنده است به عبارتی زایمانی زودتر از موعد در حال صورت گرفتن است  ولی درد دفع جنین سقط شده به همان نسبت که جنین کوچک تر است با درد زمان زایمان جنین رسیده متفاوت است .ممکن است پرده های  جنینی پاره شده باشد و مایع درون کیسه اب خارج شود  آن چیزی که بیشتر مادر را مضطرب می کند کار نیمه تمامی است که با عشق آن را دنبال  می کرد.

 
علائم و نشانه های سقط غیر قابل اجتناب  :

 خون ریزی متوسط تا شدید مشهود است.
دهانه رحم  حداقل 1 سانتی متر باز است .
جفت و جنین در داخل رحم هستند .
انقباضات   در ناحیه زیر دل و دردهای کمر به میزان متوسط تا شدید حس می شود.
تحت شرایط بالا سقط قریب الوقوع است در صورت تایید سقط درمان خارج کردن محصولات حاملگی به وسیله کورتاژ است

 
2)  سقط کامل و سقط ناقص :

بر حسب میزان خروج جنین / جفت و پرده های جنینی  سقط کامل و سقط ناقص را تعریف می کنیم .

الف )  سقط کامل  :  معمولا قبل از هفته 8  حاملگی رخ می دهد .جنین و پرده ها کاملا خارج می شوند .خونریزی بعد از خروج کامل محصولات بارداری به تدریج کم  می شود .دردهای زیر دل بهبودی می یابند .در معاینه دهانه رحم ممکن است باز و یا بسته باشد نکته مهم این است که حتما باید از خروج کامل محصولات بارداری مطمئن شویم .

ب ) سقط ناقص
معمولا بعد از هفته 10 بارداری رخ می دهد قسمتی از جفت یا پرده ها در رحم باقی می ماند و بقیه محصولات بارداری دفع می شود.خون ریزی شدید یا متوسط است ولی تا قبل از خروج کامل محصولات حاملگی ادامه دارد.در معاینه دهانه رحم باز است..بایستی به وسیله کورتاژ  باقیمانده جفت و پرده ها را خارج نمود .

 سقط در بدن چگونه رخ می دهد ؟

اکثر سقطهای خودبخودی بین هفته 8- 12 بارداری رخ می دهد.  این زمان زمانی است که هورمون جفتی به سطح بالای کافی برای حفاظت از جنین نرسیده است . در حالی که در این زمان سطح پروژسترون مترشحه از جسم زرد رو به کاهش است .تحت اثر علتهای مختلف سقط رخ می دهد .مثلا ممکن است سن بالای پدر یا مادر موجب به وجود آمدن جنین ناقص الخلقه ای شود که امکان ادامه حیات ندارد و سقط می شود. ویا مصرف دارویی خاص و ناهنجاری زا با عث مرگ جنین سالم می شود.به هر صورت مرگ بافتها و قسمتهایی که تغذیه جنین را به عهده دارند موجب مرگ جنین می شود و جنین جداشده به عنوان جسم خارجی در رحم عمل می کند در نتیجه رحم دچار انقباض و درد می شود ( مشابه زمان قاعدگی ) به دنبال آن خونریزی و دفع جنین صورت می گیرد . علایم بالینی در افراد مختلف متفاوت است و همین تفاوت درمان خاص خود را می طلبد .


 
چه مدت بعد از سقط تخمک گذاری انجام می شود و خطر بارداری وجود دارد ؟

حدود 2 هفته بعد از سقط تخمک گذاری رخ  می دهد . بنا بر این بلافاصله بعد از سقط بایستی به فکر روش پیشگیری مناسب بود . و حداقل بارداری را باید به  3 ماه آینده  موکول کرد.


تعریف سقط مکرر چیست؟

سقط مکرر به بروز سه یا بیشتر سقط ، قبل از نیمه اول بارداری، اطلاق می شود و در هر 300 بارداری یک مورد حادث می شود.سقط خود به خودی شایع ترین عارضه بارداری است وبرای زوجینی که تمایل به داشتن فرزند دارند ، استرسهای روحی فراوانی ایجاد می کند.حدود 15 درصد بارداریهایی که از نظر کلینیکی تشخیص داده می شوند در نیمه اول بارداری سقط می شوند.

بررسی بالینی برای تعیین علت سقط چه زمانی انجام می شود؟

بررسی های بالینی برای مشخص نمودن علت سقط وقتی لازم است که دو سقط خود به خودی متوالی ایجاد شود . به خصوص وقتی که ضربان قلب جنین ، قبل از بروز سقط تشخیص داده شده باشد ، سن مادر بیش از 35 سال ویا زوجین به سختی باردار شده باشند.

چه عللی سبب سقط مکرر می شوند ؟

حالات غیر طبیعی کروموزومی والدین تنها علت غیر قابل بحث سقط مکرر است . چنین حالات غیر طبیعی کروموزومی در 5 درصد زوجین که دچار سقط مکرر می شوند حادث می شود . سایر علل عبارتند از : حالات غیر طبیعی آناتومیکی ( تشریحی) رحم که 12 درصد موارد را تشکیل می دهد. مشکلات هورمونی 17 درصد و عفونتها 5 درصد علل ، فاکتورهای ایمنی 50 درصد وعلل متفرقه دیگر حدود 10 درصد علت سقط مکرر را تشکیل می دهد . بعد از ارزیابی واقعی در 60 درصد موارد علت سقط مکرر غیر قابل توجیه باقی می ماند .

چه علائمی احتمال وجود عامل ژنتیکی را مطرح می کند؟

سابقه به دنیا آوردن فرزند سالم وزنده ونداشتن نسبت فامیلی برای رد حالات غیر طبیعی کروموزومهای والدین کافی نیستند ولی سابقه سقط مکرر ومرگ داخل رحمی وتولد جنین با بیماریهای مادرزادی جنینی ممکن است با حالات غیر طبیعی کروموزومی همراه باشد.

چه علل تشریحی (آناتومیکی) باعث سقط مکرر می شوند؟

این علل ممکن است مادرزادی یا اکتسابی باشد . این حالات غیر طبیعی تشریحی ممکن است به ایجاد دیواره یا پرده ای داخل رحم منجر شود . این اختلال می تواند در صورت استفاده مادر از بعضی هورمونها در دوران بارداری در جنین مونث ایجاد شود . حالات غیر طبیعی دهانه رحم ونارسایی دهانه رحم از علل تشریحی دیگر سقط مکرر هستند . دیواره داخل رحمی ممکن است با 60 درصد خطر سقط خود به خودی همراه باشد. سقط سه ماهه دوم شایع ترین فرم سقط در این اختلال تکاملی رحمی است ولی در صورتیکه سلول تخم روی دیواره جایگزین شود ممکن است سقط سه ماهه اول نیز ایجاد شود.از علل اکتسابی وتشریحی که به سقط مکرر منجر می شود چسبندگیهای داخل رحمی وفیبروم رحمی است که با به هدر ریختن خون داخل رحمی می تواند باعث سقط مکرر شود.

عوامل هورمونی که باعث سقط مکرر می شوند کدامند؟

اختلالات هورمونی که به سقط مکرر منجر میشوند عبارتند از: اختلالات وضعف تخمدان ، دیابت شیرین وبیماریهای تیروئیدی.تداوم حاملگی در خلال دو ماه اول بارداری وابسته به تولید پروژسترون از تخمدان می باشد که اگر به مقدار کافی تولید نشوند سلولهای جفتی رشد کافی نخوهند داشت وبه سقط خود به خود منجر میشود . علت سقط در دیابت شیرین ممکن است اختلال در جریان خون رحمی باشد .کم کاری تیروئید بیماری هورمونی دیگری است که باعث سقط مکرر می شود واین به دلیل تاثیر روی تخمک گذاری و اختلال عملکرد تخمدانها ایجاد می شود.

آیا علل عفونی نیز به عنوان علت سقط مکرر مطرح می شود ؟

بله ، همراهی عفونتها با سقط مکرر از علل سقط محسوب می شود . عفونتهای دستگاه تناسلی زنان با عوامل میکروبی، ویروسها وقارچها به عنوان علت سقط مطرح شده است .  از نظر تئوری به نظر می رسد که فعالیت سیستم ایمنی در مقابل این عفونتها باعث سقط در مراحل اولیه میشود، اما مدارک زیادی نقش این عوامل بیماری زا را در سقط مراحل دیرتر بارداری، مرگ داخل رحمی ، پارگی زودرس کیسه آب و زایمان زودرس نشان می دهد .

عوامل ایمنی چگونه می تواند سبب سقط مکرر شوند ؟

در این نوع سقط مکرر موادی در خون ایجاد می شود که باعث چسبندگی پلاکت ها واختلالات عروقی جفت وسقط می شود . گاهی در این نوع سقطها موادی بر ضد سلولهای جفتی یا اسپرم ساخته می شود که به سقط در مراحل اولیه منجر می شود.

عواملی که به سقط مکرر منجر می شوند چه نام دارند؟

سایر عوامل موثر در سقط عبارتند از : سموم محیطی ، به خصوص سموم فلزات سنگین ، داروهای شیمی درمانی ، استنشاق دارو های بیهوشی ، اعتیاد وسیگار ، اشعه های یونیزه وبیماریهای مزمن . این عوامل باعث اختلال جریان خون رحمی می شوند و می توانند در ایجاد سقط مکرر نقش داشته باشند . دلایلی نشا ن ندارد که نشان دهد ورزش در حد متوسط همراه با سقط مکرر است.

برای تعیین علت سقط خودبه خودی چه بررسی هایی را باید قبل از بارداری انجام داد؟

با سوالاتی که از بیمار می شود میتوان اطلاعاتی را کسب کرد .این سولات عبارتند از :

1- وضعیت وخصوصیات سقطهای قبلی و سن حاملگی در زمان سقط

2-پرسش در مورد تماس با سموم وداروهای محیطی

3- عفونتهای زنانگی ومامایی

4- سوال در مورد آزمایشهایی که نشان دهنده سقط ایمنی است .

5- سوال در مورد نسبت فامیلی باهم

6- پرسش در مورد سابقه سقطهای مکرر در فامیل

7- پرسش در مورد تستها وآزمایشهای تشخیصی قبلی ودرمانهای انجام شده

8- سوال در مورد بررسی آسیب شناسی وکروموزومی جنین سقط شده

تقریبا 60 درصد حاملگیهای سقط شده قبل از 8 هفته بارداری یک اختلال کروموزومی را نشان می دهد ، به خصوص این حالات در حاملگی های سقط شده فاقد جنین پیش می آید.

چه بررسی های آزمایشگاهی در مورد سقط خود به خودی صورت می گیرد؟

باید بررسی کروموزومی بیمار و همسر به عمل آید. باید بررسی تشریحی رحم با میکروسکوپ انجام شود . نمونه برداری رحمی نزدیک به عادت ماهیانه پریود ، برای بررسی وضعیت هورمونی تخمدان کمک کننده است . اندازه گیری های هورمونی از خون باید به عمل آید. باید پلاکت ها شمارش شود. وموادی که در سقطهای ایمنی در خون ایجاد می شوند  بررسی شوند . همچنین بررسی میکروبی از دهانه رحم برای عفونتها لازم است.

بعد از بارداری چه مراقبتها وبررسی هایی باید در این بیماران انجام شود ؟

بعد از بارداری مراقبت شدید تحکیم روانی وقطعی کردن سلامتی داخل رحمی جنین لازم است . شیوع حاملگی خارج از رحم وحاملگی مولار (بچه خوره) در زنان با سابقه سقط خود به خودی مکرر افزایش می یابد.اندازه گیری هورمون جفتی در خون (HCG ) قبل از انجام سونوگرافی کمک کننده است  . سپس در شرایطی که این هورمون به اندازه lu 1500 رسید باید بررسی سونوگرافی انجام شود وتا دو هفته بعد از سن حاملگی که سقطهای قبلی در آن اتفاق افتاده است ادامه یابد.

سقط خود به خودی چگونه درمان می شود؟

درمان سقط مکرر  بر اساس علتی که باعث سقط مکرر می شود صورت می گیرد.

 

قوانین سقط در ایران چگونه است ؟

در هر صورت ما با یک حقیقت روبرو هستیم و آن اینکه در هر شرایطی سقطهای غیرقانونی در تمام جوامع وجود دارند . اسدی معاون دادگاه خانواده یک در مورد اینکه چرا سقط جنین به طور کلی مجاز نیست ؟ می گوید : قاعده حرمت دم در حقوق اسلام مورد پذیرش قرار گرفته است و بالاترین ارزش همانا جان انسانهاست که باید مورد حمایت قانون قرار گیرد . زن و مردی که عامل ایجاد طفلی هستند نباید بتوانند آزادانه نسبت به سلب حیات از طفل اقدام کنند . سپردن سرنوشت حیات جنین بدون هیچ قید و شرطی به مادر یا پدر خلاف قاعده حرمت خون و جان است . وی در خصوص اینکه در چه شرایطی افراد در ایران می توانند اقدام به سقط جنین کنند ؟ اظهار می کند : قبل از انقلاب اسلامی ماده 17 نظام نامه پزشکی شرایط سقط جنین که با مجوز قانون صورت می گیرد را روشن کرده بود و سقط جنین که به صورت غیر مجاز صورت می گرفت دارای مجازات حبس بود که این مجازات در قانون مجازات عمومی مصوب 1304 برای مباشر جرم ( اعم از مادر یا پزشک و ماما ) و همچنین برای معاون جرم ( کسی که مادر را راهنمایی به سقط جنین می کرد یا وسایل سقط را در اختیار او قرار می داد ) در نظر گرفته شده بود . پس از انقلاب اسلامی شورای نگهبان ماده 17 نظام نامه پزشکی را خلاف شرع اعلام کرد و تنها وقتی سقط جنین مجاز شناخته شده که قبل از حلول روح در جنین باشد و در صورت بارداری خطر مرگ برای مادر وجود داشته باشد . بر این اساس قانون تعزیرات مصوب 1362 در سه ماده به جرم انگاری سقط جنین پرداخت . جالب توجه اینکه مجازات مباشر در سقط جنین وقتی روح در جنین دمیده شد قصاص تعیین شده بود یعنی حیات جنین که حیاتی وابسته به غیر مستقل و غیر وابسته است مساوی و محترم شده بود . در حالی که در قصاص مماثله و تساوی شرط است در حال حاضر قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 در مواد 622 ، 623 ، 624 به سقط جنین عمدی و مجازات مباشر و معاون آن اختصاص دارد . مطابق ماده 622 که موضوع سقط جنین همراه با اذیت و آزار است هر کس عالماً و عامداً به واسطه ضرب و جراحت وارده به زن حامله ، موجب سقط جنین وی شود علاوه بر اینکه باید دیه ضرب و جراحت وارده به زن را بپردازد یا نسبت به آن قصاص شود از بابت سقط جنین به حبس از یک تا سه سال محکووم می شود . ماده 623 مربوط به مجازات افراد غیر متخصص است که وسیله سقط را در اختیار زن حامله قرار می دهند که مجازات شش ماه تا یک سال حبس برای وی در نظر گرفته شده است ماده 624 قانون مجازات اسلامی مربوط به مجازات افراد متخصص مثل طبیب ، ماما یا داروفروش است که مباشرت به اسقاط جنین می کنند یا وسایل سقط جنین را در اختیار زن حامله قرار می دهند . مجازات این افراد به لحاظ اینکه در حرفه مقدس پزشکی و ... فعالیت دارند و مسؤولیت اخلاقی بیشتری نسبت به حفظ قانون دارند بیشتر در نظر گرفته شده است . ( حبس از دو تا پنج سال ) نکته قابل توجه این است که مقنن در ماده 623 به افراد غیر متخصص این فرصت را داده که با اثبات این امر که سقط جنین برای حفظ حیات مادر ضروری بوده است از مجازات معاف شوند اما در ماده 624 چنین دفاعی را برای افراد متخصص قرار نداده است که این تفکیک جای سؤال دارد . چگونه یک فرد غیر متخصص می تواند ضرورت سقط را تشخیص دهد اما فرد متخصص چنین حقی ندارد . در تمامی موارد فوق مباشر جرم محکوم به پرداخت دیه جنین به اولیای دم طبق ماده 478 قانون مجازات اسلامی می باشد . دیه جنین قبل از حلول روح به حسب مرحله ای که در آن به سر می برد از بیست دینار تا صددینار است که با توجه به نرخ دیه در سال جاری پنج میلیون ریال است و دیه جنینی که روح در آن دمیده باشد دیه فرد کامل است که براساس جنسیت جنین پرداخته می شود .

اسدی در مورد اینکه مجازات مادر برای سقط جنین چیست می گوید : چنانچه مادر مباشر جرم سقط جنین باشد مشمول هیچ یک از مواد 622 ، 623 ، 624 قانون مجازات اسلامی نمی تواند قرار بگیرد چون نحوه نگارش این مواد به گونه ای است که مادر را شامل نمی شود و با توجه به اصل قانونی بودن جرایم و مجازاتها و اصل تفسیر مضیق ( تنگنا ) قوانین اجرایی می توان گفت برای مادر ساقط کننده جنین مجازات تعزیری در نظر گرفته نشده است اما پرداخت دیه در ماده 487 قانون مجازات اسلامی به ولی دم جنین ( پدر ) باید توسط مادر صورت بگیرد . همچنین مطابق ماده 489 اگر زنی جنین خود را سقط کند دیه آن را در هر مرحله ای که باشد باید بپردازد و خود از آن دیه سهمی نمی برد . همچنین زنی که از مباشر جرم سقط جنین تمکین می نماید و از وی می خواهد که جنین او را سقط کند به عنوان تسهیل کننده جرم سقط جنین ( معاون جرم ) محسوب گردد اما همچنان که ذکر شد مشمول مجازاتهای تعزیری مندرج در مواد 622 الی 624 قرار نمی گیرد . در خصوص مجازات پدر جنین چنانچه وی صرفاً رضایت به سقط جنین داده باشد نظر به اینکه مباشرتی در عمل سقط نداشته و داشتن رضایت هم از مصادیق معاونت در جرم نمی باشد مجازاتی برای او نیست اما اگر یکی از اعمال معاونت را انجام داده باشد مثلا زن را تحریک یا تهدید به انجام سقط کرده باشد یا وسایل سقط جنین را برای او فراهم کند مشمول مجازات مندرج در ماده 623 خواهد شد . لازم به ذکر است که در سال 83 آیین نامه ای در خصوص سقط جنین تدوین شد که به احصاء موارد و بیماریهایی که با وجود این بیماریها سقط جنین قانونی محسوب می شود پرداخته شد بنابراین در حال حاضر موارد و جهاتی که اجازه سقط جنین به طور قانونی داده می شود توسعه یافته است . به نظر این جانب با عنایت به اینکه آمار سیاه جرم سقط جنین ( سقط جنین هایی که کشف نشده و در فرآیند کیفری وارد نمی شوند ) تقریباً صد در صد است یعنی اکثریت قریب به اتفاق سقط جنین های صورت گرفته به طور غیر قانونی ، کشف نمی شوند و مورد تعقیب قرار نمی گیرد و با توجه به اینکه سقطهای جنین غیرقانونی در شرایط بهداشتی بسیار بد و خطرناک صورت می گیرند بهتر است به این مقوله و اصلاح قوانین و مقررات مربوط بیشتر توجه شود .

 
دکتر فاطمه قائم مقامی
متخصص زنان وزایمان ، فوق تخصص سرطانهای زنان


تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 50
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 46
  • آی پی دیروز : 30
  • بازدید امروز : 51
  • باردید دیروز : 43
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 127
  • بازدید ماه : 108
  • بازدید سال : 1,583
  • بازدید کلی : 13,621